חדשות פרסומים וארועים
2017. 12. 05.

Coface בהתרעה ליצואנים הישראלים

coface1
זינוק של כ-14% בהיקף פשיטות הרגל וחדלות הפירעון בפולין

כרמינה מנדולה מנכ"ל Coface ישראל: הזינוק נרשם בכל ענפי המשק הפולני בשל הרווחיות הנמוכה התחרות העזה הייצוא הישראלי לפולין, בעשרת החודשים הראשונים של השנה,  רשם גידול של כ-5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד

למרות ההאצה בכלכלה הפולנית, בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2017 נרשם זינוק של כ-14% בהיקף פשיטות הרגל וחדלות הפירעון של חברות ועסקים בפולין. כך עולה מהתרעה עדכנית שהוציאה חברת ביטוח האשראי Coface ישראל ליצואנים הישראליים לפולין. לדברי כרמינה מנדולה, מנכ"ל  Coface ישראל, הזינוק בהיקף חדלות הפירעון מקיף את כל ענפי המשק הפולני. על פי נתוני הלמ"ס, הייצוא הישראלי לפולין רשם עליה של למעלה מ-5% בעשרת החודשים הראשונים של השנה והוא עומד על כ-185 מיליון דולר, לעומת כ-176 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. סך הייצוא הישראלי לפולין עמד בשנת 2016 על כ-228 מיליון דולר. ענפי הייצוא המרכזיים לפולין הינם מוצרי התעשיות הכימיות, ציוד חשמלי, מכשירים רפואיים ואופטיים ומוצרי פלסטיק וגומי. 

מהסקירה שהוציאה Coface  ישראל עולה כי העלייה בהיקף חדלות הפירעון מגיעה דווקא על רקע האצה בפעילות הכלכלית בפולין.  פולין רשמה צמיחה בתוצר המקומי הגולמי של 3.8% בשנת 2015, וירידה של 2.7% בשנת 2016.  בשנת 2017 התמ"ג חזר לצמוח והוא עמד על 4.0% במחצית הראשונה של שנת 2017. הצריכה הביתית נותרה קטר הצמיחה המרכזי של המשק הפולני פולין נהנית משנה נוספת של שיפורים בשוק העבודה. שיעור האבטלה ממשיך לרדת ל - 4.7% באוגוסט 2017. שיעור זה נמוך משמעותית מממוצע האיחוד האירופי העומד על כ- 7.6%. גם השכר ממשיך לעלות. מאז 2014, השכר הממוצע בפולין רושם צמיחה יציבה בשיעור של לפחות 3% בשנה. יתר על כן, משקי הבית פולנית נהנים מריבית הבנק המרכזי הנמוכה ביותר בהיסטוריה. ב-Coface מעריכים כי  הביקושים המקומיים, יחד עם הייצוא החזק הנתמך על ידי חיזוק הדינמיקה המסחר העולמי, ימשיך את מגמת הצמיחה של התמ"ג בפולין גם ברבעונים הבאים.   

למרות ההתרחבות הכלכלית החזקה של פולין, הליכי חדלות פירעון במדינה גדלו ב -14% בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2017 (לעומת התקופה המקבילה אשתקד). "תיקונים לחוקי חדלות פירעון היו אחת הסיבות - אך לא הגורם התורם היחיד", אומר כרמינה מנדולה, מנכ"ל Coface ישראל. "הרווחיות הנמוכה, התחרות העזה, הלחץ על מרווחי הרווח והמחסור בכח אדם מיומן הפכו גם הם למגבלות שלעתים קרובות גורמות ללחץ על נזילות החברות". ב-Coface מעריכים הצמיחה בפולין תעמוד השנה על 3.9%, ועל 3.5% ב -2018. "הפעילות הכלכלית החיובית של המדינה תהווה דחיפה לחברות,  אבל הסימנים הראשונים לכלכלה המתחממת יתר על המידה, כמו אילוצי האספקה ומחסור בכח עבודה, מביאים אתגרים חדשים לחברות ולקצב ההתרחבות" אומר מנדולה. 

לגבי השנה הבאה, ב-Coface מעריכים כי  המספר הכולל של הליכי חדלות פירעון יקטן ב -0.7% במהלך 2018. הקמעונאים ימשיכו ליהנות מהוצאות משקי הבית המוצקות, אך התחרות העזה והלחצים על המרווחים ישפיעו על חברות רבות ובמיוחד על העסקים הקטנים יותר.

ליצירת קשר


מר מיכאל נחמנוביץ'

טלפון – 03-7623800
Michael.Nachmanovich@coface.com
מגדל הכשרת הישוב, ז'בוטינסקי 9, פינת מצדה 3
בני ברק, ישראל

למעלה
  • English
  • Hebrew