חדשות פרסומים וארועים
2017. 06. 13.

Coface ישראל בהתרעה ליצואנים לסין

במחצית השנייה של השנה צפוי גידול משמעותי בסיכוני האשראי של היצואנים הישראלים לסין. זאת דווקא על רקע הזינוק בהיקף הייצוא למדינה". כך אומרים היום בחברת ביטוח האשראי הבינלאומית Coface. בחברה אומרים כי שילוב של האטה בצמיחה בסין יחד עם הורדת דירוג האשראי של המדינה יערערו את יציבותם של סקטורים רבים במדינה.

על פי נתוני הלמ"ס, הייצוא הישראלי לסין זינק בארבעת החודשים של השנה בכ-25% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ועמד על למעלה ממיליארד דולר, לעומת כ-743 מליון דולר בתקופה המקבילה ב 2016. עיקר הייצוא הוא בתחום הציוד החשמלי, מיכשור רפואי, מתכות וכימיקלים.

בסקירה שהוציאה חברת ביטוח האשראי אומרים כלכלני הקבוצה כי אינדיקטורים מובילים מצביעים על כך שהכלכלה הסינית מאטה כאשר הצמיחה במדינה עשויה לצמוח בפחות מ -6.7% שהיו חזויים ברבעון השני של 2017.

ב Coface מסבירים כי הצמיחה הגבוהה בסין במחצית השנייה של 2016  נתמכה  על ידי התאוששות בענף הדיור, אשר במישרין ובעקיפין מהווה כשליש מהתמ"ג של סין. אולם, על מנת לצנן את בועת הדיור, ובמיוחד בערים המרכזיות בסין, הממשלה נקטה במספר מהלכים כמו איסור מכירת הבית למשך תקופה מוגדרת מיום הרכישה. בנוסף, על מנת לצנן את בועת הנכסים הפיננסיים, השלטונות אימצו התנהלות מוניטרית זהירה תוך הגבלות המינוף הפיננסי.

החששות מפני התמתנות הצמיחה, והחובות, הביאו ללחצים להוריד את הדירוג לסין.  ב -24 במאי הורידה מודי'ס את הדירוג על החוב של סין מ-A3 ל- A1. המהלך נובע מהחשש כי המדינה תתקשה לרסן את החוב הכולל (אשר עומד כיום על 250% מהתמ"ג, על פי קרן המטבע), תוך שמירה על קצב הצמיחה הנוכחי.

יחד עם זאת, סביר שהרשויות בסין לא יאפשרו "תיקון" חד מדי ויעשו ככל הניתן על מנת לשמור על איזון בין  השינוי המבני הנדרש ובין הצמיחה הרצויה.

 

לדברי כרמינה מנדולה, מנכ"ל Coface ישראל, ב Coface  מעריכים כי מגמת ההאטה בצמיחה תימשך לאורך שנת 2017 כאשר הצמיחה בסין תעמוד השנה על 6.5%. לדבריו, עיקר הסכנה ליצואנים הישראלים, כתוצאה מכך, טמונה בענפים הקשורים לשוק הדיור הסיני שצפוי להמשיך ולהתקרר. מנדולה מציין כי המגזרים המרכזיים שיהיו חשופים להאטה, וכתוצאה מכך יגדלו סיכוני האשראי לגביהם, הם: המתכות, הבניה, האלקטרוניקה הביתית והמוסדות הפיננסיים, ובעיקר הבנקים המסחריים, שיסבלו מפגיעה כתוצאה מירידת ביקושים בתחומי המשכנתאות וההלוואות ליזמים. יצויין כי היקפי ההלוואות לשני סקטורים אלה (משכנתאות ויזמות) מהווים כרבע מכלל ההלוואות בסין. בנוסף, חברות העלולות להרע את מצבן הן חברות ממונפות, ובעיקר כאלו בעלות חוב הנקוב בדולרים וזאת כתוצאה מהורדת הדירוג של מודי'ס, בעיקר בענפים שצוינו.

לדברי מנדולה, Coface טרם החליטה להוריד את הדירוג של סין ותמשיך לעקוב מקרוב אחר המצב הכלכלי במדינה.

ליצירת קשר


מר מיכאל נחמנוביץ'

טלפון – 03-7623800
Michael.Nachmanovich@coface.com
מגדל הכשרת הישוב, ז'בוטינסקי 9, פינת מצדה 3
בני ברק, ישראל

למעלה
  • English
  • Hebrew