חדשות פרסומים וארועים
2020. 06. 30.

סחר עולמי: למרות הירידה הפתאומית בפעילות, לשרשראות הערך הגלובליות עדיין צפוי עתי

סחר עולמי: למרות הירידה הפתאומית בפעילות, לשרשראות הערך הגלובליות עדיין צפוי עתי

תחילת שנת 2020 התאפיינה על ידי השפעת הירידה הפתאומית בפעילות הסחר העולמי, שכללה מיתון גלובלי ותחושת אי וודאות גוברת.

מגמת המיתון הגלובלי צפויה להיות תואמת לירידה החדה בסחר הבינלאומי השנה, בייחוד מפני שסחר זה נוטה לרדת יותר מהתמ"ג במצבים של משבר. יחד עם זאת, קשה להעריך את היקף הירידה הזו. ארגון הסחר העולמי (WTO) חוזה ירידה בשיעור של בין 13% ל-32% בסחר העולמי. ההערכה הזו מצביעה על כך שכל האזורים בעולם יסבלו מירידה דו-ספרתית בנפחהסחר בהם. על פי מודל התחזית של קופאס – שעושה שימוש במחירי הנפט, ברמת הביטחון של עסקים בסקטור היצרני האמריקאי, בייצוא הדרום קוריאני וב-Baltic Dry Index כמשתנים מדגימים בסחר הגלובלי – היקף הסחר העולמי צפוי לרדת בשיעור של 7% ברבעון השלישי של 2020, בהשוואה לשנה שעברה. יחד עם זאת, התוצאה עלולה להיות גרועה בהרבה מפני שהקורלציה הרגילה שנמדדת במודלים המקובלים לא בהכרח תקפה גם במצבים של משבר. במהלך זמנים של תנאים כלכליים שליליים, עלייה חדה ברמת אי הוודאות היא אחת מהסיבות לתגובה החזקה של המסחר והתמ"ג – שנמצאת כיום בשיא של כל הזמנים. 

 

מדיניות חדשה של פרוטקציוניזם בתחומי המזון והסחורה הרפואית החיונית משפיעה גם כן על הסחר העולמי

מדיניות פרוטקציוניזם זו היא פקטור מחמיר במשבר. מאז תחילת משבר הבריאות הגלובלי, המדיניות הזו מתמקדת בעיקר בהבטחה של אספקת מזון ומוצרים רפואיים חיוניים במדינות שבהן היא מופעלת. החל מה-22 לאפריל 2020, כ-56% מצעדי הגבלת הסחר שנרשמו על ידי ה-Global Trade alert (193) יוחסו לשמירה על מטרות אלו. מרבית האמצעים שננקטו (110) היו קשורים לאיסור ייצוא של מסכות וציוד מגן אחר, מכונות הנשמה וכימיקלים הדרושים לייצור של תרופות שונות.

במהלך תקופה זו, היבואנים מנסים להקל על כניסה של מוצרים רפואיים, בעוד שהיצואנים מקשים על הייצוא שלהם. בהקשר הזה, המקרה של סין הוא מעט משונה: למרות ששיעור היצוא הרפואי שלה ירד ב-15% בחודש פברואר 2020, בדיוק באמצע של משבר הבריאות המקומי, היקף נתח השוק הגדול שלה בשוק ייצוא המסכות הבינלאומי (53%) אומר ששיתוף הפעולה שלה היה חיוני באספקת מוצר זה לעולם. כמות הייצור היומית בסין קפצה ל-116 מיליון מסיכות, פי 12 מאשר הכמות שהיא ייצרה לפני המגיפה.

המשבר העולמי גם הוביל לפרוטקציוניזם מוגבר בתחום המזון החקלאי. גלי הקנייה הקיצוניים שנגרמו על ידי הסגר לא היו מוגבלים רק למשקי בית: חלק מהמדינות הפגיעות יותר שואפות לאגור דגן כדי להבטיח את ההמשכיות של אספקת המזון הלאומית שלהן. כיום, כשליש מאספקת החיטה בשוק נמצאת תחת אמצעי ריסון זהירים על ידי היצואניות המובילות, כאשר רוסיה מובילה במדיניות זו. בשלב זה, התוצאות העיקריות של ההגבלות על הייצוא הן עלייה בביקוש במדינות אירופה, כמו צרפת, יותר מאשר מחסור בהיצע.

בנוסף לחיטה, אורז הוא גם סחורה מבוקשת בתקופה הייחודית הזו. בהודו, יצואנית האורז הגדולה בעולם, לא ניתן להבטיח את ביצוע המשלוחים: מדיניות הסגר הפריעה לשרשראות האספקה המקומיות, הקטינה את זמינות העובדים, והפכה את הגישה לנמלים לקשה.
בתאילנד, המתחרה העיקרית של הודו, יש מאגרים שופעים של אורז, אך הייצוא שלה נפגע כתוצאה מהסגר בקמבודיה, שגרם לירידה בכמות העובדים שמגיעים ממנה. בהתאם לכך, מחיר האורז הגיע לשיא של שבע שנים בסוף חודש מרץ.

החדשות הטובות היחידות הן שלהגבלות על מעבר גבולות במהלך הסגר היו השפעה זניחה על הסחר. הגבלות אלו מוקלות מאוד כעת באירופה, כדי להחזיר לחיים את תעשיית התיירות וכדי להגביל את המחסור בעובדים, בייחוד בסקטור החקלאי.

 

הגנה על הייצור מזעזועים בתחום האספקה מחו"ל נראית כמו משימה בלתי אפשרית

בטווח הארוך, קריאות למיקום מחדש של שלבי ייצור בתוך אותה מדינה מעלות סכנה נוספת לסחר העולמי. בשלב הראשון של המשבר בסין, חברות בכל רחבי העולם הבינו כמה חשופות שרשראות האספקה שלהן למדינה זו, וכעת הן מחפשות להגדיל את החוסן שלהן אל מול מחסור באספקה מחו"ל. חוסן זה יכול לבוא בשתי צורות: מעבר של הייצור לשוק המקומי או הפעלת אסטרטגיה גלובלית של גיוון בספקיות.

בהקשר הנוכחי, הניסיון לדמיין מעבר מלא של תהליכי ייצור ברמה המקומית או האזורית מעלה סוגיות של עלייה בעלות הייצור ומחסור ביכולות מקומיות. גם אם שתי סוגיות אלו יקבלו מענה, כל תהליכי הייצור המקומיים החדשים עדיין יהיו תלויים באספקת חומרי גלם, שאין אפשרות לבצע מיקום מחדש שלה.
ההתאוששות של שרשראות האספקה תצריך גם הפחתה בחשיפה של כל מדינה על ידי גיוון בספקיות. במבט ראשון, כרגע נראה אפשרי למצוא אלטרנטיבות לסין במרבית התחומים. אבל מכיוון שיש יחסי גומלין בין כל היצרניות הגדולות, התלות בסין לא תיעלם בבת אחת, גם אם תשומת האספקה למדינות אחרות תהיה מגוונת יותר.
כל זה אומר שעדיין צפוי עתיד בהיר לשרשראות הערך הגלובליות.

הורד הודעה זו : סחר עולמי: למרות הירידה הפתאומית בפעיל... (444.05 kB)

ליצירת קשר


מר מיכאל נחמנוביץ'

טלפון – 03-7623800
Michael.Nachmanovich@coface.com
מגדל הכשרת הישוב, ז'בוטינסקי 9, פינת מצדה 3
בני ברק, ישראל

למעלה
  • English
  • Hebrew