חדשות פרסומים וארועים
2017. 02. 01.

חברת ביטוח האשראי Coface בתחזית סיכונים ליצואנים הישראלים לשנת 2017

Coface מורידה את רמת הסיכון ב-11 מדינות ומעלה את רמת הסיכון ל-4 מדינות וביניהן מקסיקו בנוגע לישראל, ב-Coface  מעריכים כי תרומת הייצוא הישראלי לכלכלה תהיה מתונה בשנת 2017 
כרמינה מנדולה, מנכ"ל Coface ישראל: הסיכון המרכזי בשווקים המפותחים והמתפתחים צפוי להיות הסיכון הפוליטי

"העלייה הקלה בפעילות אותה חווה המשק הישראלי בשנת  2016 צפויה להימשך בשנת 2017. זאת בעיקר בשל הצריכה הפרטית המהווה כ-60% מהתמ"ג. הצריכה הביתית צפויה להמשיך לגדול הודות לירידה בהיקף האבטלה, הגידול בהשתתפות בעבודה והמשך עליית שכר המינימום" כך מעריכים היום כלכלני חברת ביטוח האשראי הבינלאומית Coface. בתחזית שנתית כלל עולמית שפירסמה Coface מעריכים כלכלני החברה כי התרומה מהיצוא תישאר מתונה בשנת 2017 וזאת בשל תחזית הצמיחה האיטית בארה"ב ובגוש היורו – יעדי הייצוא המרכזיים של היצואנים הישראלים. מעבר לכך קיימת השפעת היחלשות הביקושים העולמיים בתחום היהלומים,  כמו גם לחצים כלפי מעלה על השקל המפחיתים את הכושר התחרותיות של היצוא הישראלי. בנוגע לרמת האינפלציה, ב-Coface אומרים כי האינפלציה השלילית שנרשמה בשנת 2016 הייתה תוצאה של גורמים חיצוניים ובפרט של ירידת מחירי נפט. התגברות הפעילות בשנת 2017 והעלייה ההדרגתית הצפויה במחירי הנפט תוביל לעלייה איטית ברמת המחירים הכללית.

בנוגע לגירעון בתקציב המדינה, ב-Coface מעריכים כי הגירעון בתקציב צפוי להתרחב בשנת 2017, בעיקר בגלל הוצאה ציבורית מוגברת בתחומים כגון דיור, בריאות ותחבורה, כאשר הקואליציה מתכננת טיפול בסוגיית השוויון באמצעות  גידול בהוצאות חברתיות. הוצאות ביטחון תישארנה גבוהות בשנת 2017. הכנסות ממסים עלולים ליקטון מעט כתוצאה מהפחתות המסים המתוכננות על ידי הממשלה שמטרתן להגביר את הצריכה וכן לקצץ במס חברות כדי לעודד השקעה חדשה, במיוחד במגזר ההיי-טק. בחברה מעריכים כי הגידול הצפוי בצמיחה יקזז חלקית את קיצוצי המסים הללו.

בנוגע לבחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב, ב-Coface אומרים כי בחירה זו צפויה להוביל לשיפור ביחסי ארה"ב-ישראל אשר התדרדרו משמעותית בעיקר לאחר חתימת ההסכם על תכנית הגרעין האיראנית. יחד עם זאת, בחברה מתריעים כי בשל הקפאת תהליך השלום עם הפלסטינים, שאינו צפוי לעמוד במוקד סדר יומו של הנשיא האמריקאי, לא ניתן לשלול סכנת הסלמה נוספת ברמת האלימות.

לסיכום, כותבים ב-Coface, המחוזקות של המשק הישראלי נובעות מתעשיית ההיי-טק המפותחת ומכח העבודה המיומן, מהתמיכה הפוליטית והכלכלית האמריקאית ומרזרבות הגז הטבעי. החולשות, לעומת זאת, נובעות מחוסר היציבות הפוליטית המובנית בישראל, קיפאון בתהליך השלום בין ישראל והפלסטינים ומרמה גבוהה יחסית של חוב ציבורי.

אי לכך, בחברה משאירים את רמת הסיכון של המשק הישראלי ברמה של A3 (QUITE ACCEPTABLE)  ואת רמת הסיכון של הסביבה העסקית ברמה של LOW) A2).

בנוגע ליצואנים הישראלים,  לראשונה מאז 2015, ב-Coface מורידים את רמת הסיכון של יותר מדינות ברחבי העולם מאשר אלו שמצבן צפוי להתדרדר בשנה הקרובה. בחברה אומרים כי לאחר שנים רצופות של צמיחה איטית בעולם, התחזית מראה על שיפור מתון בצמיחה בשנת 2017 (מצמיחה של 2.5% ל -2.7%). זאת הודות ל"ריבאונד" בעסקים במדינות מתפתחות (צמיחה של 4.1%), בשל ההתאוששות בברזיל ורוסיה ובקיזוז ההאטה בסין. במדינות מפותחות צפויה צמיחה יציבה של % 1.6. לדברי כרמינה מנדולה, מנכ"ל Coface ישראל, אחד הסיכונים המרכזיים במדינות המפותחות, והמתפתחות, צפוי להיות בשנה הקרובה הסיכון הפוליטי. "במדינות המפותחות, אירופה עומדת בפני הסכנות הפוליטיות הגדולות ביותר ובמהלך השנה אנו צפויים למספר הכרעות בבחירות במדינות השונות כמו גם חוסר הוודאות בנוגע ליציאת בריטניה מגוש האירו. גם במדינות המתפתחות רמת הסיכון הפוליטי נמצאת ברמות הגבוהות ביותר מעולם. זאת בעיקר ברוסיה, טורקיה, מדינות אפריקה ומדינות המזרח התיכון. במדינות הללו, בדגש על רוסיה וטורקיה, המצב הביטחוני והפיגועים מהווים גורם סיכון פוליטי חדש שישפיע עליהן".

מבחינת מדינות רלוונטיות ליצואנים הישראלים, ב-Coface מורידים את רמת הסיכון, בין השאר,  של ספרד, ארגנטינה וקפריסין, מדינות שהיקף הייצוא אליהן עמד בשנת 2016  כ-1.25 מיליארד דולר.

בנוגע לספרד (היקף ייצוא ישראלי של כ-875 מיליון דולר ב-2016), ששודרגה מ-A4 ל) A3דרגה 3 מתוך 8), בחברה אומרים כי הסתיימו עשרה חודשים של קיפאון פוליטי במדינה, הכלכלה החלה לרשום התאוששות איטית כאשר הצמיחה במדינה צפויה לעמוד על 2.3% ב-2017. במקביל היקף החוב הקונצרני ממשיך לרדת כמו גם היקף פשיטות הרגל במדינה.

בנוגע לקפריסין (היקף ייצוא ישראלי של כ-280 מיליון דולר ב-2016) ששודרגה מרמה C לרמה B  בחברה אומרים כי המדינה נמצאת  בצומת הסחר בין אירופה, אפריקה ואסיה תוך שהיא נהנית מחברות בגוש האירו ומצמיחה בתיירות כאשר את המדינה פוקדים כ-3 מליון תיירים בשנה, פי 3 מאוכלוסייתה. בנוסף המדינה נהנית מכח עבודה  מאומן ודובר אנגלית ומתשתיות תחבורה וטלפוניה באיכות גבוהה.

בנוגע לארגנטינה (היקף ייצוא ישראלי של כ-100 מיליון דולר אשתקד) ששודרגה אף היא מרמה C לרמה B בחברה אומרים כי מאז בחירתו של הנשיא הנוכחי יש שיפור בסביבה העסקית במדינה, בוטלו ההגבלות על המט"ח, חלה ליגליזציה של שער החליפין והוטלו הקלות על הייצוא והייבוא.

מבין המדינות המשמעותיות לייצוא הישראלי שרמת הסיכון בהן הועלתה נמצאות מקסיקו, דרום אפריקה וירדן.

לגבי מקסיקו (ייצוא ישראלי של כ-380 מיליון דולר), שהסיכון בה עלה מרמה A4 לרמה B, בחברה אומרים כי קיים חוסר ודאות כלכלי כתוצאה ממגבלות שונות הנובעות מהמתיחות ביחסים בין ארה"ב  ומקסיקו וכן מירידה בהשקעות הציבוריות כתוצאה מהירידה מההכנסות הנובעות ממחירי הנפט.

גם הייצוא לדרום אפריקה (ייצוא ישראלי של כ-200 מיליון דולר) הופך למסוכן יותר ורמת הסיכון של המדינה עלתה מרמה B לרמה C בשל צמיחה נמוכה, חוסר יציבות פוליטית וחוסר שביעות רצון ציבורית וכן בשלב התנודתיות הגבוהה של המטבע המקומי. 

אף לשכנתנו ממזרח, ירדן (ייצוא ישראלי של כ-50 מיליון דולר) שנת 2017 אינה צופה טובות ורמת הסיכון של המדינה הועלתה מרמה B לרמה C בשל צמיחה שאינה ממצת את הפוטנציאל שלה, צניחה בשכר בשל כניסה מאסיבית של פליטים, אבטלה וחוב ציבורי גדול.

ליצירת קשר


מר מיכאל נחמנוביץ'

טלפון – 03-7623800
Michael.Nachmanovich@coface.com
מגדל הכשרת הישוב, ז'בוטינסקי 9, פינת מצדה 3
בני ברק, ישראל

למעלה
  • English
  • Hebrew