חדשות פרסומים וארועים
2017. 08. 06.

הסקירה החצי שנתית של Coface: הענפים המסוכנים ליצואנים הישראלים

הענפים המרכזיים המסוכנים ליצואנים הישראלים הם בתחומי האנרגיה, מתכות, קמעונאות וטקסטיל. כך עולה מהסקירה החצי שנתית של חברת ביטוח האשראי הבינלאומית Coface. הסקירה החצי שנתית של Coface סוקרת 13 ענפים מרכזיים ברחבי העולם, הן באזורים גיאוגרפיים כמו צפון אמריקה, אירופה, אסיה ואמריקה הלטינית,  והן במדינות ספציפיות, המהווים כ-85% מהתמ"ג העולמי. הסקירה מדרגת את הענפים השונים בארבע רמות סיכון: "סיכון  גבוה מאוד", "סיכון גבוה", "סיכון בינוני" ו"סיכון נמוך". מבחינת המדינות, ליצואנים הישראלים קצת פחות מסוכן כיום לייצא לספרד ולרוסיה, מאשר בתחילת השנה.

במסגרת הסקירה החצי שנתית, Coface שיפרה את הדירוג של ספרד מרמה של A3 לרמה של A2 (רמת סיכון 2 מתוך 8). לדברי כרמינה מנדולה, מנכ"ל Coface  ישראל, המשק  הספרדי עשוי לצמוח מהר מהצפוי בשנת 2017 ולעמוד על קצב צמיחה של למעלה מ- 2.9 אחוזים. הכלכלה הספרדית צמחה בשלושת החודשים הראשונים של השנה, בין השאר, הודות ליצוא חזק. יצוא הסחורות הספרדי זינק ברבעון הראשון של 2017 ב -14.1% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, בעקבות ביקוש חזק בשווקים מתעוררים ותנופה כלכלית חיובית באירופה. הצריכה  המקומית בספרד נתמכת על ידי שוק העבודה המתעורר, יצירת מקומות עבודה חדשים וירידה באבטלה. על פי נתוני הלמ"ס, הייצוא הישראלי לספרד עמד במחצית הראשונה של השנה על כ-428 מיליון דולר, לעומת כ-447 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

Coface שיפרה גם את רמת הדירוג של רוסיה מרמה C לרמה B (רמה 5 מתוך 8) הנחשבת לרמת סיכון גבוהה יחסית, אבל פחותה מזו שהייתה עד כה. מנדולה מסביר כי  הכלכלה הרוסית מתאוששת מההאטה , השקעות עלו ב -3.2 אחוז ברבעון הראשון של 2007 ורווחי החברות עלו ב -5% ברבעון הראשון של שנת 2017, בעיקר בתחום הכרייה והחציבה, אנרגיה, גז ונדל"ן. יחד עם זאת, ההתאוששות של הכלכלה הרוסית נותרת איטית ומוגבלת.

על פי נתוני הלמ"ס, היקף הייצוא הישראלי לרוסיה זינק במחצית הראשונה של 2017 להיקף של  כ-470 מיליון דולר, לעומת כ-311 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

בנוגע לרמת הסיכון של ענפי הייצוא השונים, מהסקירה עולה כי הענף המסוכן ביותר במרבית האזורים בעולם הוא ענף המתכות.  עם זאת במערב אירופה  Coface דווקא שיפרה את רמת הסיכון של ענף זה מרמה של "סיכון גבוה" לרמה  של "סיכון בינוני". זאת בעיקר בשל ירידת הסיכון בענף זה בגרמניה עקב "תחזית חיובית בעקבות דינמיקה טובה של לקוחות מגזרי מתכת במדינה". יחד עם זאת, במדינות מערב אירופאיות אחרות כגון איטליה, אנגליה וצרפת רמת הסיכון של ענף זה ממשיכה להיות גבוהה.

סקטור נוסף הנמצא ברמת סיכון גבוהה הוא סקטור האנרגיה. סקטור זה מוגדר "בסיכון גבוה" באמריקה הלטינית, במערב אירופה ובשווקים המתפתחים באסיה. בארה"ב הורידה Coface את רמת הסיכון של סקטור הנפט והגז מרמה של "סיכון גבוה מאוד" לרמה של "סיכון גבוה". זאת בשל כוונותיו של טראמפ לשים דגש על התאוששות הענף ובשל הפחתת הרגולציה בתחום שתאפשר את התפתחותו. יחד עם זאת, רמת המחירים הנוכחית (סביב 50 דולר לחבית) והירידה בביקושים בעיקר בסין, ממשיכים להשפיע על רמת הסיכון של הענף. במדינות מרכז אירופה ובמזרחה רמת הסיכון של סקטור האנרגיה מוגדרת כ"רמת סיכון בינונית".

סקטור הטקסטיל מוגדר ברמת סיכון גבוהה בצפון אמריקה ובדרומה וכן במערב אירופה ובאסיה. במדינות מרכז אירופה ובמזרח היבשת רמת הסיכון של סקטור זה מוגדרת כ"בינונית".

תחום נוסף העלול לגרום לנזקים ליצואנים הישראלים הוא תחום הקמעונאות. זאת בעיקר בצפון אמריקה ובדרומה בהן הוא מוגדר כענף ברמת סיכון גבוהה. עם זאת באירופה סקטור זה מוגדר כסקטור ברמת סיכון בינונית ובשווקים המתקדמים באסיה אף ירדה רמת הסיכון של הסקטור מרמה של סיכון בינוני לסיכון נמוך  וזאת בעיקר בשל היציבות בביקושים שנרשמים בתחום בסין.

הסקטור שמצבו נחשב הטוב ביותר, בכל רחבי העולם, הוא סקטור הפרמצבטיקה. סקטור זה מאופיין כסקטור ברמת סיכון בינונית או נמוכה בכל אזורי העולם.

ליצירת קשר


מר מיכאל נחמנוביץ'

טלפון – 03-7623800
Michael.Nachmanovich@coface.com
מגדל הכשרת הישוב, ז'בוטינסקי 9, פינת מצדה 3
בני ברק, ישראל

למעלה
  • English
  • Hebrew