חדשות פרסומים וארועים
2017. 05. 03.

מדד הסיכונים הפוליטיים של Coface: ישראל קופצת 31 מקומות למקום ה-92 בעולם מתוך 159 מדינות

ישראל מדורגת במקום ה-92 בעולם מתוך 159 מדינות במדד הסיכונים הפוליטיים של ענקית ביטוח האשראי הבינלאומית Coface. על פי המדד ישראל קפצה ב-31 מקומת מאז המדד האחרון שפרסמה החברה בשנת 2013. על פי המדד המדינה המסוכנת ביותר בעולם, והמדורגת במקום הראשון כיום מבחינת סיכונים פוליטיים, היא אפגניסטן והמדינה הבטוחה ביותר מבחינת אותם סיכונים היא איסלנד המדורגת במקום ה-159.

 

לדברי כרמינה מנדולה, מנכ"ל Coface ישראל, מדד הסיכונים הפוליטיים של Coface נועד לתת ליצואנים למדינות השונות בעולם מבט כולל על הסיכונים במדינות היעד השונות, מעבר למצב הכלכלי ברמת המאקרו או של הלקוח הספציפי המיקרו, כאדר לסיכונים אלה השפעה על הסיכוי של היצואן לקבל את כספו.  הדירוג במדד נע בין "מצב סיכון קיצוני", "מאוד גבוה" ו"גבוה" ועד לדירוג של "סביר", "נמוך" ונמוך מאוד". לדבריו, המדד הינו שילוב של שני מרכיבים מרכזיים: מדד הקונפליקט הביטחוני הכולל דירוג המדינות על פי עוצמתם של הקונפליקטים וסוגי השחקנים המעורבים בהם. המדינות הנמצאות במצב של מלחמה פעילה, כגון אפגניסטאן, עיראק, סודאן, סוריה וניגריה נמצאות בראש הדירוג. גם מדינה כמו מקסיקו הנמצאת במצב של לוחמה בקרטלים וכן קולומביה ואלג'יריה נמצאות ברמת סיכון גבוהה.

 

סיכון נוסף הנכלל במדד הביטחוני הוא מדד הטרור שהלך וגדל פי 2.8 מאז 2008 ועשוי להשפיע על אמון המשקיעים הזרים, העסקים ומצבם של משקי הבית. רוב מדינות ה - OECD שעסקו במאבק בדעא"ש ראו את הניקוד שלהן עולה החל משנת 2011. צרפת היא המדינה המפותחת מספר אחת בדירוג זה עם ציון של 77% (+24 נקודות). הסיכון עלה גם בארה"ב (+23 נקודות), באוסטרליה (+27 נקודות) ובגרמניה (+27 נקודות).

 

המרכיב השני של המדד הינו השבריריות הפוליטית והחברתית. במדד זה  נלקח בחשבון, מחד, אופיו של המשטר הפוליטי, הפיצול האתני והלשוני, ואת החירויות הפוליטיות והאזרחיות, ומאידך נלקחו בחשבון גם הלחצים והפערים החברתיים-סוציאליים. במרכיב זה בולטות לרעה מדינות כמו ונצואלה, ברזיל, רוסיה ואוקראינה.  

 

ישראל במקום ה-9 במדד הפופוליזם

 

במדינות המפותחות נלקח בחשבון מרכיב נוסף של "פופוליזם" המשפיע על הבחירות במדינות השונות ובכלל זה נושאים כגון הגנה של שווקים פנימיים, בעיקר באמצעות מכסות או סובסידיות ליצואנים, ערכים לאומיים ובכלל זה קידום רעיונות לאומיים, גאווה של אזרחות, פטריוטיזם, לאומיות, השעיית חירויות מסוימות כדי להילחם בחתרנות, רב תרבותיות הכולל גיוון תרבותי, שימור אוטונומיה דתית ומורשת לשונית, וחוק וסדר

 הבוחן יישום קפדני או חמור יותר של חוקים ופעולות קשוחות נגד חוסר ביטחון ופשיעה.

 

על פי הניתוח של Coface, המדינות שבהן הלחץ של הפופוליזם הגיע לרמה הגבוהה ביותר הן בריטניה (ציון 73%) וצרפת (70%) עם חלק  משמעותי יחסית של נושאים הקשורים לסדר הציבורי, ואחריו אוסטריה (64%) והולנד (63%), כאשר חלק משמעותי עוסק בחוסר אמון ברב-תרבותיות. במדד זה ישראל בולטת לרעה ומתוך 25 מדינות מערביות שנבדקו, ישראל ממוקמת במקום ה-9 לאחר בריטניה, צרפת, אוסטריה, הולנד, שוויץ, קפריסין, בלגיה ופורטוגל. במקומות האחרונים במדד זה נמצאות דרום קוראיה, ספרד, יפן ואירלנד.

 

בסיכומו של דבר ובשילוב כל המדדים, ישראל ניצבת במקום ה-92 בעולם כאשר רמת הסיכון הפוליטי במדינה מוגדר "סביר". לשם השוואה, שכנותיה של ישראל לרמת הסיכון הן סרי לנקה (מקום 71) וארה"ב (מקום 103).

בקרב המדינות המוגדרות "בסיכון פוליטי נמוך" נמצאות בולגריה (מקום 107), בריטניה (116), איטליה (131), וקוסטה ריקה (131). המדינות בהן הסיכון הפוליטי מוגדר נמוך מאוד הן רומניה (137), מלטה (147), פולין (156) והמדינה בה רמת הסיכון הפוליטי, הכוללת מדד משולב של  סיכונים ביטחוניים ושברירות פוליטית היא איסלנד הניצבת במקום ה-159 והאחרון.

ליצירת קשר


מר מיכאל נחמנוביץ'

טלפון – 03-7623800
Michael.Nachmanovich@coface.com
מגדל הכשרת הישוב, ז'בוטינסקי 9, פינת מצדה 3
בני ברק, ישראל

למעלה
  • English
  • Hebrew