חדשות פרסומים וארועים
2021. 11. 04.

ברומטר 2021 רבעון 3: שרשרת האספקה ורוח נגדית לאינפלציה מעכבות את ההתאוששות העולמית

ברומטר 2021 רבעון 3: שרשרת האספקה ורוח נגדית לאינפלציה מעכבות את ההתאוששות העולמית

מעל 18 חודשים חלפו מאז תחילת המיתון העולמי שהביאה עמה מגפת הקורונה וההתאוששות הכלכלית עדיין נמשכת. מגמה חיובית זו אפשרית במידה רבה הודות להתקדמות בהפצת החיסונים במהלך הקיץ, במיוחד בכלכלות מתקדמות. התאוששות זו, מדרבנת בתורה התאוששות בצריכה של שירותים הניחנים במגע פיזי ישיר בין הלקוח והעסק. המגמה נותרה הטרוגנית בכלכלות המתעוררות: התאוששות זו מיטיבה עם מדינות מוכוונות יצוא, בעוד שהכלכלות התלויות בשירותים מפגרות אחריהן.

למרות התחזית החיובית, קיימים סימנים לכך שההתאוששות העולמית מאבדת מומנטום. התפרצויות מגיפה בחוליות קריטיות של שרשרת האספקה הביאו להפרעות באספקה והזינו מתחים במחירים. שיבושים אלה מתחילים להשפיע על הייצור והמכירות של היצרנים ברחבי העולם. רוחות נגדיות המיוצגות על ידי חששות אודות היצע, מחסור בעבודה ואינפלציה, לצד האיום המתמשך של הקורונה, מתווספות לרשימת הסיכונים ואי הוודאות.

לאור ההתאוששות המתמשכת, Coface שדרגה את הערכות הסיכונים שלה עבור 26 מדינות, בהן גרמניה, צרפת, איטליה, ספרד, שוויץ ובלגיה. יצוא חזק של מוצרים מיוצרים לשווקים מתקדמים מעצים כלכלות מוכוונות יצוא במרכז ומזרח אירופה (פולין, הונגריה, צ'כיה), באסיה (דרום קוריאה, סינגפור, הונג קונג) ובטורקיה. לאחר שדרוג לאחור של 78 הערכות סיכוני מדינות בשנה שעברה, שדרוגים אלו מתווספים ל-16 שכבר יושמו במחצית הראשונה של 2020. אלו מלווים ב-30 שדרוגי הערכות מגזריים.

 

ההתקדמות בחיסון האוכלוסייה עדיין מקדמת החלמה

מגמות כלכליות גלובליות שהודגשו בברומטר האחרון שלנו אושרו במידה רבה ברבעון השלישי. ההתקדמות בחיסון האוכלוסייה במערב אירופה ובצפון אמריקה סייעה למנוע גלים חדשים של הגבלות ניידות קפדניות ומעוררת אופטימיות שהחזרה לסגרים של שנה שעברה תימנע. עם זאת, האיום של נגיף הקורונה לא נעלם: שיעורי חיסונים נמוכים יותר בשווקים מתעוררים - במיוחד במדינות בעלות הכנסה נמוכה - עדיין מהווים את הסיכון להופעת גרסאות עמידות לחיסונים הזמינים כיום.

מגזר הייצור העולמי התאושש במהירות מאז אמצע 2020, בעקבות הוצאות מוגברות על מוצרי צריכה. בגלל הביקוש האיתן בקרב משקי בית, זרמי סחר חזקים ממשיכים להוות תמיכה מרכזית לצמיחה כלכלית, בעיקר במדינות אסיה -פסיפיק. הביקוש לאלקטרוניקה וסחורות אכן מיטיב עם כמה שווקים באזור, כמו דרום קוריאה וטייוואן. כלכלתן של כמה יצואניות סחורות מרכזיות (רוסיה, אוקראינה, דרום אפריקה, צ'ילה, אלג'יריה וכו') נתמכת אף היא על ידי מחירים גבוהים יותר. ב-CEE, היצוא התחרותי של האזור והשילוב הרחב בשרשרת האספקה האירופית תומכים גם הם בצמיחת הייצוא.

במונחים של מגמות מגזריות, ההקלה וההסרה של ההגבלות במדינות שבהן שיעורי החיסונים הם הגבוהים ביותר תורמת למעבר של הוצאות משק הבית לכיוון שירותים בעלי מגע גבוה כגון קמעונאות, אירוח ובילוי. עם זאת, ההתאוששות של מגזר התיירות עדיין רצופה אתגרים.

 

בעיות שרשרת האספקה והאינפלציה פוגעים במומנטום ההתאוששות

עם זאת, רוחות נגד רבות מצטברות, במיוחד בצד ההיצע של המשק. רמה גבוהה של חיסכון במדינות בעלות הכנסה גבוהה הביאה להתאוששות מהירה בהוצאות הצרכנים. במקביל, שיבושים הקשורים למגיפה יצרו הפסקות בשרשרת האספקה הפוגעות בפעילות העסקית. התחרות על סחורות ומוצרי תשומה חזקה, מעכבת את הייצור התעשייתי ברמה העולמית ובמקרים מסוימים משפיעה על המכירות. הדבר נכון במיוחד עבור המחסור במוליכים למחצה, אשר משפיע על מגוון רחב של תעשיות ממגזרי הרכב ועד טכנולוגיות המידע והתקשורת הן בכלכלות מתקדמות והן בכלכלות מתעוררות.

מחירי הסחורות, עלויות התשומות ותעריפי ההובלה עלו מאז קיץ 2020 וסחורות רבות שברו רמות שיא. המקרה בולט ביותר היה בתחום האנרגיה - במיוחד כשמחירי הגז באירופה ובאסיה זינקו - במחירי מתכות, עצים ומזון. עליות מחירים נרחבות עבור סחורות ותשומות תורגמו גם לעלייה במחירים לצרכן. שיעור האינפלציה המותאם בגוש האירו הגיע בספטמבר ל-3.4%, הרמה הגבוהה ביותר מזה 13 שנים. זה מהדהד עלייה באינפלציה שנצפתה ברוב חלקי הגלובוס, בעיקר בארה"ב, שם גם שיעור האינפלציה נע בשיא של 13 שנים של 5.4% ב-4 החודשים האחרונים עד ספטמבר. שיא האינפלציה צפוי בקרוב בכלכלות המתקדמות, אך הסיכונים נוטים כלפי מעלה.

שיעור האינפלציה עודנו מעלה תהיות והערכתו עשויה להיות מורכבת עקב הדיווחים על מחסור בעבודה, מכיוון שעסקים מציעים פיצויים גבוהים יותר למילוי משרות פנויות. עלייה בעלויות העבודה עשויה להביא עמה לחצים אינפלציוניים מתמשכים יותר. מול הסיכון הזה, כמה בנקים מרכזיים - כולל הפדרל ריזרב האמריקאי והבנק הבריטי של אנגליה - כבר אותתו שסוף המדיניות המוניטרית האולטרה-מרחיבה מתקרב. באירופה, בעוד שה-ECB עוקב מקרוב אחר דינמיקת האינפלציה בדאגה, התחזית מכוונת לקראת המשך צמצום. בכלכלות מתעוררות, נאלצו כמה בנקים מרכזיים להעלות את שיעורי הריבית שלהם בחודשים האחרונים, עקב חששות מהאינפלציה הגוברת.

הצד הפיסקאלי של המשוואה ימשיך לתמוך בכלכלות מתקדמות. במערב אירופה, בעוד שממשלות לאומיות רבות ימשיכו לתמוך בכלכלה שלהן עד סוף השנה, קרן ההבראה של האיחוד האירופי (בשווי 750 מיליארד אירו) תשולם בהדרגה. בארה"ב, הצעדים הבאים של התגובה הפיסקלית עדיין אינם ודאיים, שכן חלקים מרכזיים בסדר היום הכלכלי של הנשיא ג'ו ביידן עדיין נידונים בקונגרס.

 

הכלכלה הסינית בסערה

כמו כן, כלכלת סין, שהינה קריטית לכלכלה העולמית, הראתה סימנים להאטה לקראת המחצית השנייה של 2021. ברבעון השלישי, התמ"ג עלה ב-4.9% לעומת שנה שעברה, הקצב האיטי ביותר מאז הרבעון השלישי של 2020. על בסיס רבעוני, הפעילות רק מתרחבת (+0.2%). אנו צופים שכלכלת סין תצמח ב-7.5% השנה, וצפינו שצמיחה תמ"ג תישאר נמוכה ברבעון האחרון.

מספר גורמים עומדים מאחורי ההאטה בפעילות הכלכלית הסינית: הידוק מדיניות בצמיחת האשראי, ריכוך הצריכה המקומית וקיצוב אנרגיה לתעשיות. גורם נוסף קשור ליעדי "הפחמן הכפול" של סין, מה שמוביל להטלת מדיניות המגבילה את ייצור הפלדה, שכן המגזר אחראי לכ-15% מפליטת הפחמן במדינה. כתוצאה מכך, נפח תפוקת הפלדה החודשית ירד מכמעט 100 מיליון טון במאי ל-83.2 מיליון באוגוסט, כאשר קיצוצים נוספים בתפוקת הפלדה צפויים במהלך שנת 2021.

בהתחשב בתפקידה של סין בסחר בינלאומי ובשרשרות אספקה אזוריות, האטה כלכלית תציב סיכונים צדדיים משמעותיים לפעילות הכלכלית באסיה, אך גם בשווקים מתעוררים אחרים באמריקה הלטינית, המזרח התיכון ואפריקה.

 

הורד את ברומטר סיכוני המדינה והמגזר המלא

הורד הודעה זו : ברומטר 2021 רבעון 3: שרשרת האספקה ורוח נג... (6.78 MB)

ליצירת קשר


מר מיכאל נחמנוביץ'

טלפון – 03-7623800
Michael.Nachmanovich@coface.com
מגדל הכשרת הישוב, ז'בוטינסקי 9, פינת מצדה 3
בני ברק, ישראל

למעלה
  • English
  • Hebrew