חדשות פרסומים וארועים
2020. 04. 23.

הברומטר של קופאס: וירוס ה-COVID-19 – נעים לעבר עלייה גלובלית חדה בכמות חדלונות הפירעו...

הברומטר של קופאס: וירוס ה-COVID-19 – נעים לעבר עלייה גלובלית חדה בכמות חדלונות הפירעו...

בתחילה, מגפת ה-COVID-19 בסין השפיעה רק על מספר מוגבל של שרשראות ערך – אך מאז היא הפכה למגיפה בקנה מידה גלובלי. ההשלכות שלה יצרו זעזוע כפול – בהיצע ובביקוש – שמשפיע על מספר גדול של תעשיות בכל רחבי העולם. המאפיינים הייחודיים של המשבר הזה גורמים לכל ניסיון השוואה למשברים קודמים להיות חסר ערך, מאחר ובהם הגורמים למשבר היו כלכליים (משבר האשראי הגלובלי של 2008 או השפל הגדול של 1929, למשל). השאלה היא כבר לא אילו מדינות וסקטורים עסקיים יפגעו מהמשבר הזה, אלא אילו מעטים דווקא ישרדו אותו ללא פגע.

 

הזעזוע יכול להיות חריף עוד יותר בקרב שווקים מתעוררים: בנוסף להתמודדות עם המגיפה העולמית, שיכולה להיות קשה יותר במדינות אלו, צפויה גם נפילה במחירי הנפט וגם זרימה החוצה של הון שיכולה להיות גדולה פי ארבעה מהרמות שנראו במשבר של 2008.
בהקשר הזה, התחזיות של קופאס הן שב-2020 יהיה המיתון הגלובלי הראשון מאז שנת 2009, עם נתוני צמיחה של -1.3% (לעומת +2.5% ב-2019). קופאס צופה גם מיתון ב-68 מדינות (לעומת 11 בשנה הקודמת), ירידה של 4.3% בנפח הסחר העולמי בשנה הזאת (לעומת ירידה 0.4% ב-2019), ועלייה עולמית של כ-25% בקריסות של עסקים (בהשוואה לתחזית שנתנו בינואר השנה של +2%).

 

העלייה הגדולה ביותר בהיקף הקריסה של עסקים מאז 2009: צפי לגידול של 25% בשנת 2020

סיכוני האשראי של חברות יהיו גבוהים מאוד אפילו בתרחיש האופטימי ביותר, שבו הפעילות הכלכלית תתאושש ברבעון השלישי של השנה ולא יהיה גל שני של מגפת וירוס הקורונה בחצי השני של שנת 2020.

המגמה הזו בכמות הכישלונות העסקיים תשפיע על ארה"ב (+39%), ועל כל הכלכלות המערב אירופאיות הגדולות (+18%): גרמניה (+11%), צרפת (+15%), בריטניה (+33%), איטליה (+18%) וספרד (+22%). הזעזוע הזה יכול להיות גדול אפילו יותר בשווקים מתעוררים: בנוסף להתמודדות עם המגיפה העולמית, שיכולה להיות קשה יותר במדינות אלו, צפויה גם נפילה במחירי הנפט, וגם זרימה החוצה של הון שיכולה להיות גדולה פי ארבעה מהרמות שנראו במשבר של 2008.

נפח הסחר הבינלאומי צפוי לרדת בשנה השנייה ברציפות; האם צפוי שינוי אפשרי במבנה המסחר הבינלאומי?

הסיכונים גורמים לתחזית של ירידה בהיקף של 4.3% בנפח הסחר העולמי ב-2020, כאשר ההכרזות הרבות על סגירת גבולות לא נלקחות בחשבון במודל התחזית של קופאס (מודל המתבסס על מחירי הנפט, עלויות הובלה, ביטחון של חברות יצרניות בארה"ב וייצוא מקוריאה כמשתני הסבר).

בטווח הארוך יותר, משבר וירוס הקורונה עלול לגרום להשפעות על המבנה של שרשראות הערך העולמיות. המקור הראשי לפגיעות של חברות בהקשר הנוכחי הוא רמת התלות הגבוהה במספר מופחת של ספקים שממוקמים בכמה מדינות בודדות, או אפילו במדינה אחת. לכן, הגדלת המספרים האלו כדי להתכונן להפרעות אפשרויות בשרשרת האספקה תהיה עדיפות עליונה עבור חברות.

מרבית הסקטורים נפגעים, למרות שכמה מהם פחות

עבור עסקים, אמצעי ההגבלה הפתאומיים שננקטו על ידי ממשלות ביותר מ-40 מדינות כדי לצמצם את ההתפשטות של וירוס הקורונה, ושמייצגים יותר ממחצית מכמות האוכלוסייה בעולם, הובילו לתוצאות מידיות.
התוצאה של האמצעים האלו הייתה פגיעה בהיצע כפי שלא נצפתה באף אחד מהמשברים הכלכליים הגדולים הקודמים. הזעזוע הראשוני לא נגרם בגלל משבר פיננסי, אלא בגלל משבר בכלכלה האמתית: אנשים לא יכולים לעבוד, וחברות חוות קושי ביכולת לספק סחורות.
תעשיות התיירות, המלונאות, המסעדנות, הפנאי והתחבורה נפגעו קשות, כמו כמעט כל הסגמנטים של ההפצה והסקטורים היצרניים (למעט תעשיית המזון החקלאי). סקטורים אחרים של שירות נפגעו הרבה פחות: תחומי התקשורת, המים והסניטציה, למשל.
בנוסף לפגיעה הזו בהיצע נגרם גם נזק שווה באותה המידה לביקוש. צרכנים רבים מבטלים או דוחים את ההוצאות שלהם על סחורות ושירותים. בנוסף לכך, הביטחון הכלכלי של משקי בית רבים נחלש בתקופה זו.
סחורות יציבות כמו כלי רכב ייפגעו כנראה בצורה המשמעותית ביותר מהירידה הזו בביקוש. הוצאות אחרות, כמו ביגוד ואלקטרוניקה, צפויות לרדת לרמה כמעט אפסית.
בצד השני של הספקטרום, הצריכה של מוצרי מזון חקלאי ותרופות יכולה לעלות מאד בעקבות המצב הייחודי הנוכחי.

ההשלכות הפוליטיות של המגפה העולמית

התוצאה הצפויה ביותר של המגפה העולמית בטווח הקצר היא החמרה של מתחים גאו-פוליטיים קיימים.
הסיכון שיש בגל חדש של נקיטת אמצעי הגנה על השווקים המקומיים (פרוטקציוניזם), שיהיו מכוונים בייחוד לתחומי הבריאות וסדרי הכלכלה החדשים (הגבלה על ייצוא של תוצרת חקלאית ו/או תרופות, למשל), לא יכול שלא להשפיע. ההמשך של מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, שנוגעת בתחומים אסטרטגיים כמו אלקטרוניקה, היא גם אפשרות. מלחמה זו יכולה לעלות מדרגה בעקבות הבחירות לנשיאות בארה"ב או במקרה של עלייה בהיקף המחאה החברתית באחת משתי המדינות האלו.

הורד הודעה זו : הברומטר של קופאס: וירוס ה-COVID-19 – נעים ל... (352.75 kB)

ליצירת קשר


מר מיכאל נחמנוביץ'

טלפון – 03-7623800
Michael.Nachmanovich@coface.com
מגדל הכשרת הישוב, ז'בוטינסקי 9, פינת מצדה 3
בני ברק, ישראל

למעלה
  • English
  • Hebrew