חדשות פרסומים וארועים
2018. 02. 25.

Coface מתריעה: דווקא שיאי הצמיחה העולמיים עלולים לסכן את היצואנים הישראלים

היצואנים הישראלים עומדים בפני שלושה סיכונים מרכזיים בשנת 2018. כך מעריכים כלכלני ענקית ביטוח האשראי הבינלאומית Coface. בתחזית הסיכונים השנתית שפירסמה Coface ישראל מתריעים בחברה כי דווקא הצמיחה העולמית המואצת עלולה להביא לסיכוני אשראי ליצואנים. זאת בנוסף לחוסר יציבות פוליטית במדינות המתפתחות ובעיות כלכליות בסין.

על פי הסקירה, שנת 2017 הייתה רצופת הפתעות כלכליות חיוביות. לאחר שהשנה החלה במספר משברים, מרביתם פוליטיים, רק 13 מדינות ברחבי העולם סיימו את השנה כשהן נמצאות במיתון. זאת לעומת 25 מדינות בשנת 2016. היקף הסחר העולמי  זינק מצמיחה של 1.5% בשנת 2016 לצמיחה מוערכת של כ-4.4% בשנת 2017 . הצמיחה העולמית עשויה  לעמוד בשנת 2018 על רמת שיא של 3.2% כאשר הצמיחה במדינות המתפתחות צפויה להיות גדולה יותר ולעמוד על 4.6%. יחד עם זאת, ב-Coface מתריעים כי אנו מתקרבים לרמות שיא ואנו עלולים להתחיל ולראות גידול בסיכונים של היצואנים הישראליים, במיוחד לקראת המחצית השנייה של 2018.

מבחינת היקף פשיטות הרגל בעולם, אמנם בשנה הקרובה צפויה ירידה של כ-1.8% אולם ביחס לשנת 2017, בה ירד היקף פשיטות הרגל של החברות ברחבי העולם בכ-6%, מדובר בירידה מתונה מאוד. באנגליה, אחת ממדינות היעד המשמעותיות של היצואנים הישראלים, עם ייצוא של כ-4.8 מיליארד דולר בשנת 2017, צפויה עליה של כ-10% במספר פשיטות הרגל, בעיקר כתוצאה מחוסר הוודאות הפוליטית.

כרמינה מנדולה, מנכ"ל Coface  ישראל מציין שלושה גורמים מרכזיים העלולים לסכן את היצואנים הישראלים בשנה הקרובה:

  1. יותר טוב משמע יותר רע:

החל מהמחצית השנייה של שנת 2018, נושא הצמיחה המואצת של חברות, ובמיוחד במדינות המפותחות, עלולות דווקא להביא לפגיעה ביציבותן. באופן היסטורי, רמות נמוכות של אבטלה בגרמניה, ארצות הברית ומרכז אירופה מצביעות על כך שהחברות קרובות ליכולת הייצור המקסימלית שלהן, ומכאן עלולה להתחיל ירידה. בצרפת, שהיקף הייצוא הישראלי אליה עמד בשנת 2017 על כ-1.6 מיליארד דולר, סוגיית הצמיחה העתידית המוגבלת  נובעת, באופן פרדוקסלי, ממחסור בעובדים, למרות רמות האבטלה הגבוהות יחסית במדינה.
 

  1. הסיכון הבנקאי עדיין קיים בסין:

החולשות המבניות בכלכלה הסינית  עלולות לצוץ מחדש בשנת 2018, לאחר שבשנתיים האחרונות ההשקעות הציבוריות במדינה הצליחו להסוות בעיות אלה. גידול בהיקף האשראי של החברות הסיניות שלוקחות החברות הסיניות מהבנקאות הרשמית והבנקאות הלא רשמית מעלה משמעותית את רמות  הסיכון של הבנקים במדינה, ובמיוחד הבנקים הקטנים והבינוניים. פגיעה במערכת הבנקאות עלולה להביא לפגיעה בכלכלה הסינית כולה, וכשהענק יתעטש, כל העולם עלול להירטב.

  1. סיכונים פוליטיים:

לא ניתן לשלול את התחזקות הסיכון הפוליטי העולמי בשנת 2018. התסכולים החברתיים עדיין גבוהים, במיוחד במדינות מתפתחות כמו אירן, לבנון,  רוסיה,  אלג'יריה, ברזיל ומקסיקו. תנודות מחירי הנפט אינן תורמות להרגעת המצב, במיוחד במדינות המזרח התיכון. לחוסר יציבות, ובמיוחד להרעה במצב במדינות הללו, עלול להשפיע על הכלכלה הכלל עולמית.

הענפים המסוכנים בשנה הקרובה: טקסטיל וביגוד, בניה ומתכות

על פי תחזית Coface, הענפים המסוכנים בשנה הקרובה ליצואנים הישראלים צפויים להיות הטקסטיל והביגוד, החקלאות, התשתיות והמתכות. על פי תחזית החברה, ענף הטקסטיל מוגדר כענף בסיכון "גבוה" במדינות צפון אמריקה ואמריקה הלטינית, באסיה, במערב אירופה ובמדינות המזרח התיכון. רק במדינות מרכז אירופה הוא מוגדר כענף בסיכון "בינוני".  באותה רמת סיכון ובאותה חלוקה נמצא גם ענף המתכות.
 
ענף התשתיות והבניה מוגדר כענף בסיכון "גבוה מאוד" במדינות המזרח התיכון ובאסיה. באמריקה הלטינית ומרכז אירופה הוא מוגדר כענף בסיכון "גבוה" ובצפון אמריקה ומערב אירופה הוא מוגדר כענף ברמת סיכון "בינונית".

ענף האנרגיה מוגדר כענף ברמת סיכון "גבוהה" באמריקה הלטינית, אסיה, המזרח התיכון ומערב אירופה. בצפון אמריקה ובמרכז אירופה הוא מוגדר כענף ברמת סיכון "בינונית".

ענפי החקלאות השונים (Agrofood) מוגדרים כענפים ברמת סיכון גבוהה באמריקה הלטינית והמזרח התיכון וכענף ברמת סיכון "בינונית" בשאר באזורים בעולם.
 
ענף הפארמה נחשב לענף הבטוח יחסית ליצואנים הישראלים. ענף זה מוגדר כענף ברמת סיכון "נמוכה" במדינות צפון אמריקה, אסיה, מערב ומרכז אירופה וכענף ברמת סיכון "בינונית" במדינות אמריקה הלטינית והמזרח התיכון.

ליצירת קשר


מר מיכאל נחמנוביץ'

טלפון – 03-7623800
Michael.Nachmanovich@coface.com
מגדל הכשרת הישוב, ז'בוטינסקי 9, פינת מצדה 3
בני ברק, ישראל

למעלה
  • English
  • Hebrew