חדשות פרסומים וארועים
2019. 11. 26.

הברומטר של קופאס: האטה כללית בכלכלה הגלובלית למרות פעולות הבנקים מרכזיים

הברומטר של קופאס: האטה כללית בכלכלה הגלובלית למרות פעולות הבנקים מרכזיים

בעוד המורל העסקי מושפע מהקיץ האחרון שהיה בסימן של אי ודאות פוליטית כתוצאה מאירועים באיזורים רבים, ניתן להניח ששנת 2020 תהיה שנה של פעילות כלכלית מואטת.

 

משבר המטבעות הארגנטינאי, הפגנות גדולות בהונג קונג ורוסיה, ברקזיט, ההתקפה על מתקני נפט בסעודיה - אלה הם רק חלק מהאירועים הרבים שציינו את הרבעון השלישי של שנת 2019.

אי הוודאות הפוליטית העולה, בשילוב עם הירידה בהיקף הסחר העולמי, התנודתיות הגבוהה של מחירי הנפט, והירידה במכירות הרכב באירופה ובסין המשיכו להשפיע על המורל של החברות.

 

האם הפסימיזם של החברות היצרניות יתפשט גם לשאר המשק?

כיום, בנוסף לחברות אירופיות ואסייתיות, חברות אמריקאיות מודאגות בגלוי מהרטוריקה הפרוטקציוניסטית של הנשיא טראמפ. למרות שנראה כי מלחמת הסחר סין-אמריקה מתקדמת לקראת הסכם סחר בין שתי המעצמות הגלובליות הגדולות, פעולותיו של נשיא ארה"ב בהקשר של קמפיין לבחירה מחודשת והליך ההדחה, נותרו קשים לחיזוי. בנוסף, ישנם שינויים מבניים מתמשכים בתחום הרכב, כולל תקני פליטה באירופה ושינויים בהתנהגות הצרכנים בסין. בהקשר זה, כלכלות אירופה מתפתחות כיום בשתי מהירויות: חלקן תלויות במיוחד בתעשייה ובסחר העולמי (גרמניה) ו / או נענשות על ידי אי ודאות פוליטית פנימית

(איטליה, בריטניה), ואילו הכלכלה הצרפתית, הספרדית וההולנדית נראות עמידות יותר.

 

בנקים מרכזיים נכנסים לפעולה

בנקים מרכזיים בארצות הברית, אזור האירו, ומדינות מתפתחות רבות נערכו לקראת קבלת החלטה. ואכן, כתוצאה מהאטה חדה בצמיחה, בנקים מרכזיים רבים הכריזו על שורת צעדים מוניטריים מקלים. השפעות המדיניות המוניטרית הקובעת שיעורי ריבית נומינלית שלילית, אינה ודאית.

 

מדיניות שיעורי ריבית שלילית יכולה לעורר את הכלכלה תוך דחיפה למשקי הבית והעסקים, אך היא יכולה גם להביא לשחיקה ברווחיות הבנקים. יחד עם זאת, בתיאוריה, ההשפעה החיובית על הפעילות, תכריע את הכף. ההשפעה הצפויה של הצעדים המוניטריים המקלים האחרונים, ובפרט באיזור האירו, צריכה אם כך להיות אמיתית, גם אם המדיניות המוניטרית האולטרה-רחבה הזו לא אפשרה לאותן מדינות שנקטו בה, להגיע ליעד האינפלציה שנקבע מראש לאחרונה. בסך הכל, בשל חוסר היציבות הפוליטית הנרחב, צופה קופאס כי 2020 תסומן כשנה של האטה כלכלית, וזאת תוך איתור איתותים חיוביים רבים המצביעים על שינוי כיוון, ושהממשלות והבנקים המרכזיים ערוכים להתמודדות עימו. 

 

בהקשר זה, חלו שני שינויים בהערכות המדיניות ברבעון זה: הונג קונג (שונמכה מ A2 ל- A3) ומאוריטניה (שודרגה מ- D ל- C). בחלוקה לפי מגזר, לאחר סדרת השינמוכים בענף הרכב ביוני, היו פחות שינויים ברבעון הזה - אך הסיכונים עדיין גדלו (13 שינמוכים וללא שדרוגים) ובמיוחד בענף הרכב (שונמך בשלוש מדינות חדשות) ובענפים התלויים בו (למשל כימיקלים בגרמניה). סיכוני האשראי התאגידי גוברים גם בענף הנייר בצפון אמריקה. לבסוף, ישנם קורבנות חדשים - תוצאה של התגברות הפרוטקציוניזם המסחרי (מגזר התקשוב בקוריאה).

הורד הודעה זו : הברומטר של קופאס: האטה כללית בכלכלה הג... (144.22 kB)

ליצירת קשר


מר מיכאל נחמנוביץ'

טלפון – 03-7623800
Michael.Nachmanovich@coface.com
מגדל הכשרת הישוב, ז'בוטינסקי 9, פינת מצדה 3
בני ברק, ישראל

למעלה
  • English
  • Hebrew