חדשות פרסומים וארועים
2024. 02. 04.

2024: שנה רבת חשיבות על פי הברומטר של קופאס לרבעון אחרון של 2023 בנוגע לסיכונים לפי מד

2024: שנה רבת חשיבות על פי הברומטר של קופאס לרבעון אחרון של 2023 בנוגע לסיכונים לפי מד

על רקע זה ערכנו שינויים ב-13 הערכות סיכונים של מדינות (12 שדרוגים והפחתה אחת) וב-22 הערכות סיכונים של מגזרים (17 שדרוגים ו-5 הפחתות), מה שמשקף שיפור משמעותי אך שברירי בתחזית, בסביבה שעודנה מאד בלתי יציבה ולכן בלתי ודאית. 

הצמיחה העולמית ממשיכה להתכופף אך אינה נשברת (עדיין)

זו השנה השלישית ברציפות שהצמיחה בכלכלה העולמית צפויה להאט ל-22% בשנת 2024 לאחר 2.6% בשנה הקודמת. 

בעוד כי נראה שהנחיתה הרכה מתקדמת היטב בארה"ב, הרי שהפעילות הכלכלית אמורה להמשיך בהאטה שלה במחצית הראשונה של השנה עקב ההוצאות של משקי הבית, במיוחד מכיוון שהתמיכה מצד מצבור החסכונות העודפים שנוצרו במהלך המגפה, שכעת כבר התכלו במידה רבה, תמשיך להצטמק. 

הכלכלה הסינית, שנראה היה כי היא מתאוששת במחצית השנייה של 2023 ושסיימה את השנה עם צמיחה של 5.2% בתמ"ג (מעט מעל יעד הצמיחה הרשמי), משתהה בתחילת השנה הנוכחית. ההתאוששות בצריכה עודנה שברירית, וחששות בנוגע לתיקון בשוק הנדל"ן, פתרון חובות רשויות השלטון המקומי ולחצים דפלציוניים ממשיכים להכביד על ההשקעות הפרטיות ועל סנטימנט הצרכנים. 

באירופה צפוי (כמעט) קיפאון במחצית הראשונה של השנה. תחום התעשייה ממשיך לסבול מעלויות שממשיכות להיות גבוהות ומביקוש חיצוני עצל. 

שערי האינפלציה והריבית: סביבה מסוכנת לחברות 

למרות ירידה ב-2023 ומגמה קצרת טווח מרגיעה למדי, אינפלציית הליבה עודנה כפולה מהיעד של הבנק המרכזי במרבית האזורים המונטריים המפותחים. האתגר ב-2024 יהיה לראות האם ההידוק המונטרי המתבצע במשך כבר יותר מ-18 חודשים יספיק כדי להגיע אל היעד, להחזיר את האינפלציה ל-2% ולהשאיר אותה שם.

המשך הלחץ בשוק העבודה, עם שיעורי אבטלה מתחת לרמה המבנית שלו, כמות גבוהה של משרות פנויות ברמה היסטורית ודינמיקת שכר מתמשכת, מרמז על כך שהקרב לא הגיע לשלב הניצחון עדיין – ללא קשר לכל זעזוע בהיצע שעלול להתרחש בסביבה הגאופוליטית הנוכחית. 

אף על פי כן, פרט למקרה לא צפוי כמובן, הרי שסביבת הריבית שכולם – משקי הבית, העסקים והממשלות – התרגלו אליה במהלך חמש עשרה השנים האחרונות שייכת כעת לעבר באופן מובהק, ושערי הריבית אמורים להישאר ברמות גבוהות במשך כל השנה בכל הכלכלות המתקדמות. 

הציפיות בשוק שיתרחשו עד 6 הורדות של הריבית (כל אחת של 25 נקודות בסיס) במהלך השנה נראות לנו מוגזמות בשני צדי האוקיינוס האטלנטי. באירופה, למרות מומנטום חלש בפעילות, העובדה שהלחצים הקשורים לאינפלציית הליבה נמצאים עדיין מעל 2% לא תאפשר ככל הנראה ל-ECB, הבנק המרכזי של בריטניה, להתחיל בהקלות מונטריות לפני קיץ 2024 במקרה הטוב. 

 

סביבה כלכלית בעייתית זו תשאיר את החברות במצב קשה. לכן האצה חדה בהיעדר כושר הפירעון היא אחד הסיכונים העיקריים בתרחיש המרכזי שלנו, שמבחינות רבות דומה יותר לרכס הרים מאשר לשדרה רחבה.  

כלכלות מתעוררות מניעות את הצמיחה העולמית אך ממשיכות להיות מאד הטרוגניות 

ב-2024 יהיו המדינות המתעוררות הגורם המניע העיקרי של הכלכלה העולמית, ויתרמו 1.7 אחוזים מתוך הצמיחה בשיעור של 2.2% בתמ"ג העולמי. לכן יהוו הכלכלות המתעוררות שלושה רבעים מהצמיחה הגלובלית, השיעור הגבוה ביותר מאז 2013. דרום מזרח אסיה תהיה שוב אחד מהאזורים הדינמיים ביותר, עם צמיחה של 4.6% לאחר 4% בשנה שעברה. 

המדינות העניות ביותר ואלה המצויות בחובות הגדולים ביותר יתמודדו מול קשיים גדולים יותר. עם שערי ריבית גבוהים ודולר שצפוי להישאר חזק, יש בהחלט סיבה לחשוש מהתעוררות מחודשת של מקרים בהם מדינות אינן מצליחות לשלם את חובותיהן. ישנן כבר מדינות המצויות במצב זה או קרוב אליו, כמו סרי לנקה, גאנה, אתיופיה, מלווי, פקיסטן ולאוס. 

מתיחות גוברת בים האדום, עלות ההובלה הימית מרקיעה שחקים 

אי היציבות באזור הים האדום היא איום משמעותי על התעבורה הימית. נתיב מסחרי זה מעניק גישה לתעלת סואץ, הנתיב הימי המהיר ביותר המקשר את אירופה (במיוחד רוטרדם או לונדון) לאסיה. כ-12% מהסחר העולמי ו-30% מתעבורת הקונטיינרים עוברים בה. 

לאור האיום באזור, מרבית חברות ההובלה נמנעות כבר מתעלת סואץ ובוחרות להשתמש בכף התקווה הטובה, דבר הגורם להם להקיף את יבשת אפריקה ומוסיף מעל עשרה ימים למסע. 

עבור אלה הממשיכים להשתמש בתעלה, עלויות האבטחה והביטוח מרקיעות שחקים. 

כדי למתן עלויות אלה, חברות ההובלה מכוונות את אניותיהן לנתיבי סחר באירופה ובים התיכון, מה שמצמצם את המרחב הקיים עבור סחורה הנוסעת בנתיבים החוצים את האוקיינוס השקט ובנתיבים הנעים מצפון לדרום, ומביא לתעריפים גבוהים יותר. 

למרות העליות במחירי ההובלה שיותר מאשר הכפילו את עצמם משנחאי, ואף עלו פי שלושה בחלק מהנתיבים לאירופה, הם עדיין מצויים בממוצע מתחת לרמות השיא שבהן היו בתחילת 2022. כרגע אנו מאמינים כי תתרחש הכלה של ההשפעה האינפלציונית, בקנה מידה של 0.1 נקודות אינפלציה ברמה הגלובלית (0.2 נקודות באירופה), ולא נראה סביר כי היא תסיט את התרחיש המרכזי שלנו ממסלולו.  

2024: שנה רבת חשיבות על פי הברומטר של קופאס לרבעון אחרון של 2023 בנוגע לסיכונים לפי מדינות ומגזרים

 לאחר 2023 שהייתה סוערת במידת מה ואשר בסופו של דבר התבררה כטובה בהרבה מהצפוי, מתחילה 2024 להתגלות כבעלת חשיבות מכרעת אך כמלאה באי ודאות, הן במונחים (גאו)פוליטיים עם בחירות ארציות לנשיאות ו/או לרשות המחוקקת במעל 60 מדינות, והן במונחים כלכליים עם סיכונים שנערמים על כלכלה עולמית הממשיכה בהאטה. 

 על רקע זה ערכנו שינויים ב-13 הערכות סיכונים של מדינות (12 שדרוגים והפחתה אחת) וב-22 הערכות סיכונים של מגזרים (17 שדרוגים ו-5 הפחתות), מה שמשקף שיפור משמעותי אך שברירי בתחזית, בסביבה שעודנה מאד בלתי יציבה ולכן בלתי ודאית.

הצמיחה העולמית ממשיכה להתכופף אך אינה נשברת (עדיין)

 זו השנה השלישית ברציפות שהצמיחה בכלכלה העולמית צפויה להאט ל-22% בשנת 2024 לאחר 2.6% בשנה הקודמת.

 בעוד כי נראה שהנחיתה הרכה מתקדמת היטב בארה"ב, הרי שהפעילות הכלכלית אמורה להמשיך בהאטה שלה במחצית הראשונה של השנה עקב ההוצאות של משקי הבית, במיוחד מכיוון שהתמיכה מצד מצבור החסכונות העודפים שנוצרו במהלך המגפה, שכעת כבר התכלו במידה רבה, תמשיך להצטמק.

 הכלכלה הסינית, שנראה היה כי היא מתאוששת במחצית השנייה של 2023 ושסיימה את השנה עם צמיחה של 5.2% בתמ"ג (מעט מעל יעד הצמיחה הרשמי), משתהה בתחילת השנה הנוכחית. ההתאוששות בצריכה עודנה שברירית, וחששות בנוגע לתיקון בשוק הנדל"ן, פתרון חובות רשויות השלטון המקומי ולחצים דפלציוניים ממשיכים להכביד על ההשקעות הפרטיות ועל סנטימנט הצרכנים.

 באירופה צפוי (כמעט) קיפאון במחצית הראשונה של השנה. תחום התעשייה ממשיך לסבול מעלויות שממשיכות להיות גבוהות ומביקוש חיצוני עצל.

שערי האינפלציה והריבית: סביבה מסוכנת לחברות

 למרות ירידה ב-2023 ומגמה קצרת טווח מרגיעה למדי, אינפלציית הליבה עודנה כפולה מהיעד של הבנק המרכזי במרבית האזורים המונטריים המפותחים. האתגר ב-2024 יהיה לראות האם ההידוק המונטרי המתבצע במשך כבר יותר מ-18 חודשים יספיק כדי להגיע אל היעד, להחזיר את האינפלציה ל-2% ולהשאיר אותה שם.

 המשך הלחץ בשוק העבודה, עם שיעורי אבטלה מתחת לרמה המבנית שלו, כמות גבוהה של משרות פנויות ברמה היסטורית ודינמיקת שכר מתמשכת, מרמז על כך שהקרב לא הגיע לשלב הניצחון עדיין – ללא קשר לכל זעזוע בהיצע שעלול להתרחש בסביבה הגאופוליטית הנוכחית.

 אף על פי כן, פרט למקרה לא צפוי כמובן, הרי שסביבת הריבית שכולם – משקי הבית, העסקים והממשלות – התרגלו אליה במהלך חמש עשרה השנים האחרונות שייכת כעת לעבר באופן מובהק, ושערי הריבית אמורים להישאר ברמות גבוהות במשך כל השנה בכל הכלכלות המתקדמות.

 הציפיות בשוק שיתרחשו עד 6 הורדות של הריבית (כל אחת של 25 נקודות בסיס) במהלך השנה נראות לנו מוגזמות בשני צדי האוקיינוס האטלנטי. באירופה, למרות מומנטום חלש בפעילות, העובדה שהלחצים הקשורים לאינפלציית הליבה נמצאים עדיין מעל 2% לא תאפשר ככל הנראה ל-ECB, הבנק המרכזי של בריטניה, להתחיל בהקלות מונטריות לפני קיץ 2024 במקרה הטוב.

 סביבה כלכלית בעייתית זו תשאיר את החברות במצב קשה. לכן האצה חדה בהיעדר כושר הפירעון היא אחד הסיכונים העיקריים בתרחיש המרכזי שלנו, שמבחינות רבות דומה יותר לרכס הרים מאשר לשדרה רחבה.  

 כלכלות מתעוררות מניעות את הצמיחה העולמית אך ממשיכות להיות מאד הטרוגניות

 ב-2024 יהיו המדינות המתעוררות הגורם המניע העיקרי של הכלכלה העולמית, ויתרמו 1.7 אחוזים מתוך הצמיחה בשיעור של 2.2% בתמ"ג העולמי. לכן יהוו הכלכלות המתעוררות שלושה רבעים מהצמיחה הגלובלית, השיעור הגבוה ביותר מאז 2013. דרום מזרח אסיה תהיה שוב אחד מהאזורים הדינמיים ביותר, עם צמיחה של 4.6% לאחר 4% בשנה שעברה.

 המדינות העניות ביותר ואלה המצויות בחובות הגדולים ביותר יתמודדו מול קשיים גדולים יותר. עם שערי ריבית גבוהים ודולר שצפוי להישאר חזק, יש בהחלט סיבה לחשוש מהתעוררות מחודשת של מקרים בהם מדינות אינן מצליחות לשלם את חובותיהן. ישנן כבר מדינות המצויות במצב זה או קרוב אליו, כמו סרי לנקה, גאנה, אתיופיה, מלווי, פקיסטן ולאוס.

מתיחות גוברת בים האדום, עלות ההובלה הימית מרקיעה שחקים

 אי היציבות באזור הים האדום היא איום משמעותי על התעבורה הימית. נתיב מסחרי זה מעניק גישה לתעלת סואץ, הנתיב הימי המהיר ביותר המקשר את אירופה (במיוחד רוטרדם או לונדון) לאסיה. כ-12% מהסחר העולמי ו-30% מתעבורת הקונטיינרים עוברים בה.

 לאור האיום באזור, מרבית חברות ההובלה נמנעות כבר מתעלת סואץ ובוחרות להשתמש בכף התקווה הטובה, דבר הגורם להם להקיף את יבשת אפריקה ומוסיף מעל עשרה ימים למסע.

 עבור אלה הממשיכים להשתמש בתעלה, עלויות האבטחה והביטוח מרקיעות שחקים.

 כדי למתן עלויות אלה, חברות ההובלה מכוונות את אניותיהן לנתיבי סחר באירופה ובים התיכון, מה שמצמצם את המרחב הקיים עבור סחורה הנוסעת בנתיבים החוצים את האוקיינוס השקט ובנתיבים הנעים מצפון לדרום, ומביא לתעריפים גבוהים יותר.

 למרות העליות במחירי ההובלה שיותר מאשר הכפילו את עצמם משנחאי, ואף עלו פי שלושה בחלק מהנתיבים לאירופה, הם עדיין מצויים בממוצע מתחת לרמות השיא שבהן היו בתחילת 2022. כרגע אנו מאמינים כי תתרחש הכלה של ההשפעה האינפלציונית, בקנה מידה של 0.1 נקודות אינפלציה ברמה הגלובלית (0.2 נקודות באירופה), ולא נראה סביר כי היא תסיט את התרחיש המרכזי שלנו ממסלולו. 

הורד הודעה זו : 2024: שנה רבת חשיבות על פי הברומטר של קופ... (4.26 MB)

ליצירת קשר


מר מיכאל נחמנוביץ'

טלפון – 03-7623800
Michael.Nachmanovich@coface.com
מגדל הכשרת הישוב, ז'בוטינסקי 9, פינת מצדה 3
בני ברק, ישראל

למעלה
  • English
  • Hebrew