חדשות פרסומים וארועים
2022. 11. 13.

רוח צוננת מנשבת בכלכלה העולמית – ברומטר לרבעון השלישי של 2022

רוח צוננת מנשבת בכלכלה העולמית – ברומטר לרבעון השלישי של 2022

מעבר להשלכות המלחמה באוקראינה, גם ההידוק המונטרי העולמי והמגבלות הרבות על הצמיחה בסין מציירים תחזית עגומה. בטווח הקצר, נראה כי הכלכלה מתייצבת לשגרה של "סטגפלציה" שבה צמיחה אפסית מתקיימת לצד עליה מהירה במחירים.

בינתיים, האפשרות למיתון עולמי נעשית ברורה יותר ויותר.

 

בהקשר זה, מבצעת קופאס תיקונים כלליים כלפי מטה בתחזיות צמיחת התמ"ג שלה ובהערכות שלה בנוגע למדינות ומגזרים שונים.

ההערכה בנוגע לשמונה מדינות, לרבות איטליה, דנמרק, שווייץ, מצרים וצ'ילה, תוקנה כלפי מטה לאחר 19 הפחתות ברבעון השני.

49 ההורדות בדרגה של ההערכות המגזריות מדגישות את ההתדרדרות הברורה בתחומים הרגישים למחזור הכלכלי כמו בניה, מתכות ועץ במגוון אזורים גיאוגרפיים.

 

איום החורף והמיתון באירופה

מרבית הסיכונים שהוזכרו בפרסומינו הקודמים התגשמו: משבר האנרגיה באירופה, אינפלציה עיקשת והידוק מונטרי אגרסיבי. הדבר הוביל את קופאס לתיקון משמעותי כלפי מטה של תחזיות הצמיחה העולמיות שלה ל-2023: היא אמורה להיות נמוכה מ-2% כמו ב-2001, 2008, 2009 ו-2020.

בעוד שתחזיות הצמיחה תוקנו כלפי מטה עבור כל אזורי העולם, אירופה היא האזור שעתידו נראה השחור מכולם עקב מיתון שנדמה כבלתי נמנע בכל הכלכלות העיקריות שלה בחורף הנוכחי. ואכן, משבר האנרגיה מחריף והיבשת הישנה מתכוננת לפיכחות "כפויה". בין אם היא תלבש צורה של צמצום "מרצון" (הקפאת פעילויות שהפכו לבלתי רווחיות עקב עלויות האנרגיה) או של הקצבות שייקבעו על ידי הממשלות, הירידה בצריכת האנרגיה תתורגם בהכרח לייצור נמוך יותר ולהפחתה בתמ"ג. היקף ההפחתה יהיה תלוי במידה רבה בחומרת החורף, וגרמניה, המעצמה התעשייתית המובילה ביבשת, תהיה בחזית.

 

כתוצאה מכך, מרבית הורדות הדרגה שבצענו בהערכות הסיכונים של המדינות השונות ברבעון זה, קשורות שוב לכלכלות האירופיות. קופאס מבצעת 6 הורדות נוספות בדרגה, כשמתוכן ראוי לציין 3 מדינות שבהן נחשב היה עדיין הסיכון לנמוך מאד: דנמרק, שווייץ ולוקסמבורג. רק נורבגיה, יצרנית גז, עודה בעמדה שהיא נהנית מהערכת הסיכונים הטובה ביותר.

עקב תחזית של מחירי אנרגיה גלובליים שימשיכו להיות גבוהים, כמעט מחצית מ-49 הורדות הדרגה המגזריות נוגעות לתעשיות עתירות אנרגיה כגון כימיקלים, ניר ומתכות. עם זאת, שלא כמו ברבעון הקודם שבו מרבית הורדות הדרגה האמורות התרחשו באירופה, הרי שהפעם הורדנו בדרגה את הסקטורים הללו גם ברוב הכלכלות האסייתיות, וגם לדוגמה בדרום אפריקה.

 

בנקים מרכזיים מגבירים את המאבק באינפלציה העיקשת

החודשים האחרונים הביאו עמם אישור להתגשמותה של אינפלציה גבוהה באופן עקבי הנעשית רווחת יותר ויותר בכלכלות המתקדמות והמתעוררות.

בסביבה זו, הבנקים המרכזיים העיקריים נותרים אגרסיביים באופן נחוש, ומרביתם חזרו לשערי ריבית מפתח שלא נראו בעשור האחרון. הפדרל ריזרב לדוגמה העלה את ריבית המפתח שלו 3 פעמים רצופות ב-75 נקודות בסיס בקיץ האחרון. אגרסיביות זו מובילה להידוק מונטרי מוגבר במדינות אחרות – במיוחד במדינות מתעוררות – על מנת לעצור את ירידת הערך במטבע שלהן מול הדולר.

 

הידוק מסוג זה של התנאים המונטריים והפיננסיים – אם ימשיך בקצב הנוכחי – יאיים כמובן על הצמיחה העולמית ועל היציבות הפיננסית.

 

שלושה בנקים מרכזיים של כלכלות מתעוררות ממשיכים במדיניות מונטרית הנוגדת את הזרם הכללי: רוסיה, טורקיה וסין. הרשויות המונטריות הסיניות הפחיתו כמה משערי ריביות הייחוס על מנת לתמוך בפעילות בתגובה להאטה החדה שהתרחשה בכלכלה. סין ממשיכה להיות מושפעת מאסטרטגיית האפס קוביד, מהבצורת הקשה ששררה בקיץ ומהמשבר בשוק הנכסים. בפרט, מצוקות שוק הנכסים שאחראי על פי ההערכות ל-30% מהתמ"ג יתרמו לכך שהצמיחה בסין תרד הרבה מתחת לסטנדרטים של העשורים האחרונים ב-2022 (3.2%) וב-2023 (4.0%), מה שיתרום להאטה החדה הכוללת.

 

ההידוק המונטרי הנרחב יוצר ללא ספק עתיד בהיר פחות לסקטור הבנייה העולמי. מחירי המתכות התעשייתיות והעץ צנחו בהתמדה בחודשים האחרונים, והגיעו כעת לרמה הנמוכה ב-20% ו-60% בהתאמה ביחס לתחילת השנה, מה שהוביל את קופאס להפחית בדרגה את הסקטורים הללו במספר אזורים גיאוגרפיים.

 

סכנה! מטרות סותרות בין המדיניות הפיסקלית והמונטרית

בעוד שהבנקים המרכזיים נחושים להילחם באינפלציה עם "כל מה שנדרש", רבים מהם נמצאים בקונפליקט מטרות עם המדיניות הפיסקלית במדינה / באזור. הממשלות במדינות נלחמות נגד התכווצות הפעילות, ובהחלט הכפילו את האמצעים לתמוך בכוח הרכישה של משקי הבית ובתזרימי המזומנים של התאגידים. התוצאה תהיה קוקטייל שעלול פוטנציאלית להביא לפיצוץ במצב הפיננסי של הציבור: גירעון ציבורי מתרחב ועלויות מימון מרקיעות שחקים.

הורד הודעה זו : רוח צוננת מנשבת בכלכלה העולמית – ברומ... (6.85 MB)

ליצירת קשר


מר מיכאל נחמנוביץ'

טלפון – 03-7623800
Michael.Nachmanovich@coface.com
מגדל הכשרת הישוב, ז'בוטינסקי 9, פינת מצדה 3
בני ברק, ישראל

למעלה
  • English
  • Hebrew