חדשות פרסומים וארועים
2017. 10. 08.

Coface ישראל: ירידה בהיקף פשיטות הרגל במרכז אירופה

coface

היקף פשיטות הרגל במדינות מרכז אירופה צפוי לרדת השנה בכ-3.9% ביחס לשנת 2016. כך מציינים כלכלני חברת ביטוח האשראי Coface ישראל. בסקירה הבוחנת את המצב הכלכלי ב-14 מדינות מרכז אירופה מציינים כלכלני ענקית ביטוח אשראי בבינלאומית כי הענפים המסוכנים ביותר ליצואנים הישראלים למרכז אירופה הם הבנייה, המתכות, הקמעונאות והתחבורה. הענפים היציבים, יחסית, הם הפארמה, התקשורת (IT) ותחום הפיננסים.  על פי נתוני Coface אחת מכל 1,000 חברות במדינות מרכז אירופה, ובכללן רוסיה, אוקראינה, צ'כיה ורומניה, תיקלע לקשיים כלכליים ולחדלות פירעון.

ב Coface  אומרים כי השיפור הצפוי בהיקף פשיטות הרגל וחדלות הפירעון עולה  בקנה אחד עם הסביבה

המקרו-כלכלית החיובית, בעיקר בשל המצב החיובי בשוק העבודה, שיעורי האבטלה הנמוכים יותר ועלייה ברמת בשכר במרכז אירופה. יחד עם זאת, ב Coface  ישראל מדגישים כי  חדלות הפירעון נמצאת עדיין מעל לרמות טרום המשבר של 2008 ברוב המדינות. רומניה וסלובקיה היו שתי המדינות היחידות שרשמו רמות נמוכות יותר של חדלות פירעון מאשר ב -2008.

מדינת היעד המשמעותית ביותר של הייצוא הישראלי למרכז אירופה היא רוסיה. על פי נתוני הלמ"ס, היקף הייצוא הישראלי לרוסיה עמד בשבעת החודשים הראשונים של השנה על כ-510 מיליון דולר, זינוק של כ-50% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מנתוני Coface עולה כי היקף חדלות הפירעון במדינה זו ירד בשנה החולפת בכ- 12.6%. זאת לעומת עליה של כ-9% בהיקף חדלות הפירעון בשנת 2015.  בחברה אומרים כי הדבר נובע מהשיפור במצב הכלכלי במדינה וביציאה מהמיתון.

מהסקירה עולה עוד כי  שמונה מדינות רשמו ירידה בהיקף חדלות הפירעון בשנת 2016. בולגריה חוותה את הירידה החזקה ביותר, עם ירידה של 35.6% בהיקף ההליכים, בעיקר בתחום התרופות וה- IT. מאידך, בהונגריה הם הוכפלו יותר מאשר בשנה הקודמת ובליטא הם גדלו ב -35.2%. השונות בולטת גם בענפים השונים. בעוד שחלק מהענפים נהנו משיפור במצבם לעומת השנה שעברה,  ענפים אחרים נאלצו להתמודד עם שורה של אתגרים. ענף הבנייה עמד, בשנה החולפת, בפני הסביבה העסקית הקשה ביותר. כלכלות מדינות מרכז אירופה הושפעו מהמעבר לתקציב החדש של האיחוד האירופי והשקעות נמוכות יותר ב -2016, עם קצב איטי יותר של צמיחת התמ"ג (מ -3.5% ב -2015 ל -2.9% ב -2016). במונחי תפוקת הבנייה נרשמו ברוב המדינות ירידה משמעותית בפעילות, שהביאה לתנודתיות בתנאי הנזילות של החברות בענף. עבור מדינות מסוימות, כגון אסטוניה, הונגריה ורוסיה, חדלות פירעון של חברות בנייה היוותה  מעל 20% מכלל ההליכים.

לדברי כרמינה מנדולה, מנכ"ל Coface ישראל, גם בשנת 2018 אנו צופים ירידה של כ- 2.3% נוספים בהיקף חדלות הפירעון של חברות במדינות מרכז אירופה.  "ההאצה בצמיחת התוצר וההתאוששות בפעילות ההשקעות מבשרים על סימנים חיוביים יותר לעסקים במדינות הללו" אומר מנדולה. "זרם חדש של פרויקטים תשתיתיים, גידול בצריכת משקי הבית ופיתוח שווקים נוספים יתמכו בכלכלות במדינות הללו". יחד עם זאת, מנדולה מסייג ואומר כי גורמים שונים הקשורים להתפתחויות בכלכלה העולמית, חוסר הוודאויות הפוליטיות, ההשלכות השליליות של ה- Brexit וחוסר הביטחון במערב אירופה עלולים לפגוע בעסקים במרכז היבשת.

ליצירת קשר


מר מיכאל נחמנוביץ'

טלפון – 03-7623800
Michael.Nachmanovich@coface.com
מגדל הכשרת הישוב, ז'בוטינסקי 9, פינת מצדה 3
בני ברק, ישראל

למעלה
  • English
  • Hebrew