חדשות פרסומים וארועים
2023. 10. 31.

ברומטר הסיכונים למדינות וסקטורים לרבעון השלישי של 2023: המאקרו כלכלה עומדת למבחן

ברומטר הסיכונים למדינות וסקטורים לרבעון השלישי של 2023: המאקרו כלכלה עומדת למבחן

מעבר לסיכונים שכבר הוזכרו פעמים רבות, אשר חלקם ממשיכים להתגבר (יציבות פיננסית, סיכונים חברתיים ופוליטיים), עלינו לזכור שהמאבק באינפלציה לא הסתיים: מלבד תחום האנרגיה, האינפלציה נמצאת עדיין הרבה מעל היעדים שהוצבו על ידי הבנקים המרכזיים, והמצב בשוק הנפט הפך (שוב) למתוח בעקבות ההתקפות בישראל. כל הסימנים המובילים מצביעים על האטה חדה בפעילות בצפון אמריקה ובגוש האירו לקראת סוף השנה, והתאוששות הכלכלה הסינית התנגשה במהירות בחולשות מבניות ובהיעדר ביטחון בקרב משקי בית ועסקים. בהקשר זה, ערכנו תיקונים ב-7 הערכות סיכונים של מדינות (2 שדרוגים ו-5 הפחתות) וב-33 הערכות סיכונים של סקטורים (17 שדרוגים ו-16 הפחתות), מה שמשקף מידה של יציבות בתחזיות שלנו ל-18 החודשים הבאים, בסביבה שעודנה מתאפיינת ברמה גבוהה של הפכפכות ואי ודאות.

לקראת עולם רב קוטבי

מעבר להתמדתה, או אפילו התגברותה, של היריבות בין הסינים לאמריקאים, שיבשו מספר מאורעות משמעותיים בחודשים האחרונים עוד יותר את הנוף הגיאופוליטי. התרחבות קבוצת BRICS (ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה) כדי לכלול שש חברות חדשות (ערב הסעודית, ארגנטינה, מצרים, איחוד האמירויות, אתיופיה ואירן) מסמנת בעיני גורמים מסוימים את סוף עליונותן של מדינות ה-G7 ועמו את סופו של הסדר העולמי שלאחר מלחמת העולם השנייה.
עם זאת, סביר כי יכולתה של קבוצת BRICS+ להציע חזון חלופי ולנקוט בצעדים קונקרטיים כדי להתחרות ב-G7 תישאר מוגבלת (מטרות שאינן מתואמות, מתחים בין סין להודו).

 

הקלה באינפלציה אך לא התגברות עליה

כפי שנחזה בברומטרים הקודמים שלנו, המשיכה האינפלציה לסגת באופן "מכני" בחודשים האחרונים, במידה רבה בגלל מחירי האנרגיה והסחורות שירדו אל מתחת לשיאים שהגיעו אליהם זמן קצר לאחר הפלישה לאוקראינה. דיסאינפלציה בטובין, הקשורה לאיזון מחדש של הביקוש לכיוון צריכת שירותים ולחזרת המצב הנורמלי בשרשרות האספקה, מתרחשת אף היא. הסימנים כי האינפלציה מבוצרת היטב נותרים בעינם, ואינפלציית הליבה פוחתת הרבה יותר לאט בכלכלות המתקדמות. יתרה מכך, נראה כי מתממשים הסיכונים שהזכרנו בנוגע לעלייתם המחודשת של הלחצים האינפלציוניים לקראת סוף השנה, עם נטייה כלפי מעלה של מחירי הנפט מאז תחילת הקיץ.
כל הרטוריקה שנשמעה לאחר ההחלטות שהתקבלו על ידי הבנק המרכזי האירופי, הפדרל ריזרב והבנק המרכזי הבריטי (עצירה זמנית בהעלאת שערי הריבית) רמזה על כך שלמרות שאולי מחזור ההידוק הסתיים, לא צפויות הורדות ריבית בחודשים הקרובים ואולי אף ברבעונים הקרובים.

 

התאוששות מאכזבת בסין שכבר הסתיימה

התאוששות סין לאחר הקורונה לא הייתה מרשימה, והנתונים הכלכליים לגבי הביקוש המקומי והיצוא אינם חזקים. הציפיה הנרחבת כי הצריכה תחזור לעצמה נתקלה בתוצאות חלשות יחסית עקב זהירות של משקי הבית, ונטישת המדיניות של אפס קוביד והפתיחה המחודשת של כלכלת סין שבאה בעקבותיה הצליחו רק להעניק דחיפה בלתי אחידה לתבניות הצריכה.
ההשקעות מהוות אף הן מנוע צמיחה מופחת עבור סין, כי המגזר הפרטי נשאר זהיר ביחס להוצאות הון קבוע (באופן ראוי לציון עקב שוק הנדל"ן הממשיך להיות מדאיג).

 

הירגעות בתחום האנרגיה ובתחום החקלאות והמזון באירופה

השינויים בהערכות הסיכונים של הסקטורים ברבעון הנוכחי היו בעיקר באירופה, בראש ובראשונה בתחום האנרגיה, בתחום החקלאות והמזון ובתחום הניר. אנו משדרגים את סקטור האנרגיה בכל מדינות מערב אירופה (מלבד גרמניה), בעיקר בגלל שולי רווח גבוהים יותר עבור יצרנים ומזקקים של הידרוקרבון. סקטור החקלאות והמזון באזור נהנה אף הוא ממומנטום חיובי יותר, שלא כמו סקטור הניר הרושם את כמות הורדות הדירוג הגבוהה ביותר.
אישור להצטברות סיכונים חברתיים ופוליטיים

 

political

 

בשנה שעברה, בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה, הזהירה קופאס בנוגע לאפשרות לסיכונים חברתיים מוגברים עקב עליית מחירי האנרגיה, המוצרים הבסיסיים והמזון. כאשר בצענו עדכון של אינדיקטור הסיכון הפוליטי שלנו ב-2022, חזרנו שוב על אזהרה זו. במהדורה זו של אינדיקטור הסיכון הפוליטי לשנת 2023 הדאגה שלנו גוברת. השחיקה בתנאי החיים של האוכלוסייה יצרה מקורות תסכול חדשים.
בשנים האחרונות היווה הסיכון הפוליטי בצורות שונות ובמדינות שונות (סרי לנקה, ארגנטינה, ניגר, גבון) מוטיב חוזר בחדשות גם בכלכלות מתקדמות (ישראל, בריטניה, ארצות הברית). נראה כי הסיכון החברתי והפוליטי נמצא בעליה בעולם ההופך ליותר ויותר חסר ודאות ובלתי יציב, בגלל עיצובו מחדש של מגרש המשחקים העולמי ומצב החירום הברור הנובע משינוי האקלים.
בכל הנוגע לביטחון, עלתה כמות הסכסוכים ב-2022 והביאה לכמות גדולה במיוחד של הרוגים. גם אם חלק מהסכסוכים נרגעו (אפגניסטן, תימן), היו אחרים שהתעוררו או הפכו לאינטנסיביים יותר כמו נגורנו קרבאך בספטמבר, מה שמדגיש את משבר הגבולות המתמשך בין ארמניה ואזרבייג'ן.
באפריקה כמות הסכסוכים הפעילים (כאלה שקשורים או אינם קשורים למדינות) כמעט שילשה את עצמה מאז 2010. מגמה זו קשורה במיוחד למאבק נגד קבוצות ג'יהאד הפועלות בבורקינה פאסו, מאלי, ניגר, צ'אד וניגריה לדוגמה. הדבר החמיר את המצב הביטחוני בסאהל, וגם לקשיים בהכלת ההתקוממות האסלמית מאז 2020 היה תפקיד במהומות פוליטיות שהתרחשו לאחרונה באזור. לאחר האירועים במאלי ובצ'אד ב-2021 ובבורקינה פאסו (פעמיים) בשנה שעברה, חוותה ניגר הפיכה צבאית בקיץ הנוכחי.

אינפוגרפיקה של הערכת הסיכונים בסקטורים השונים לרבעון השלישי של 2023

הערכותיה של קופאס בנוגע ל-13 סקטורים עולמיים חשובים מתבססות על יותר מ-75 שנות מומחיות ועל הנתונים הפיננסיים המתפרסמים על ידי חברות הרשומות בבורסה ב-6 אזורים גיאוגרפיים.
המתודולוגיה שלנו מסתמכת על 8 קריטריונים המשולבים בשלושה עמודי תווך עיקריים:

  • המומחיות של קופאס והנתונים שבידיה בנוגע לתשלומים
  • תחזיות פיננסיות חיצוניות (קבוצות אוכלוסייה שונות)
  • פריטי מפתח היוצרים יחד מערכת מורכבת של גורמים (תחזיות מחירי הסחורות, שינויים מבניים, הערכות סיכונים של קופאס בנוגע למדינות)

עקב סיבות המוסברות בברומטר שלנו, ערכה קופאס 33 שינויים בדירוגים של סקטורים שונים: 17 סיווגים מחדש ו-16 הורדות בדירוג.

ניתן לגלות אילו סקטורים הושפעו מכך ובאילו אזורים גיאוגרפיים על ידי עיון באינפוגרפיקה שלנו בנוגע לסיכונים על פי סקטור. תוכלו להוריד את המסמך כאן למטה ולחקור את הנושא לעומק בעזרת ניתוחי סיכונים מלאים עבור המגזרים.

מפת הערכות סיכונים עבור המדינות לרבעון השלישי של 2023

קופאס ערכה שינויים בהערכות הסיכונים של 7 מדינות (2 שדרוגים ו-7 הורדות בדירוג) ובהערכות הסיכונים של 33 מגזרים (17 שדרוגים ו-16 הורדות בדירוג), דבר המשקף מידה של יציבות בתחזיות שלנו ל-18 החודשים הקרובים, בסביבה הנשארת הפכפכה מאד וחסרת ודאות.
עיינו בברומטר המלא שלנו כדי להבין מדוע שינינו אותן ומה הן התחזיות שלנו לשאר השנה הנוכחית. ובדקו את הערכות הסיכונים המפורטות שלנו בנוגע למדינות, ללא תשלום.

הורד הודעה זו : ברומטר הסיכונים למדינות וסקטורים לרבע... (116.12 kB)

ליצירת קשר


מר מיכאל נחמנוביץ'

טלפון – 03-7623800
Michael.Nachmanovich@coface.com
מגדל הכשרת הישוב, ז'בוטינסקי 9, פינת מצדה 3
בני ברק, ישראל

למעלה
  • English
  • Hebrew