בעוד שהתחזית המקרו-כלכלית העולמית נותרה בלתי ודאית, מגזר התחבורה רשם את המספר הגבוה ביותר של שדרוגי הערכת סיכונים בברומטר Coface האחרון.
סיווגים אלה התרחשו בעיקר במערב אירופה, במזרח התיכון וביפן. הם קשורים בעיקר להשלכות של פתיחתה מחדש של סין, התאוששות בתיירות והשפעה של מדיניות ציבורית מסוימת (למשל תנועת רכבות בגרמניה). עם זאת, הסיכונים הכוללים נותרו גבוהים בשל עלויות אנרגיה גבוהות וביקוש גלובלי איטי.
התחבורה האווירית מתאוששת ממשבר המגיפה
בתחום התחבורה, הנסיעות האוויריות הן הסגמנט שסבל הכי הרבה ממשבר המגיפה, ולכן, שחווה את ההתאוששות הדינמית ביותר.
הפתיחה המחודשת ההדרגתית של הכלכלות מאז H2 2021 אכן שינתה את הנוף. הפתיחה מחדש של גבולות סין (תחילת 2023) וגבולות יפן (סוף 2022), מלווה בהקלה בתנאי הנסיעה לתיירים בינלאומיים (אביב 2023), הן שתי תומכות חזקות.
גם מספר הטיסות המסחריות עלה, והוא כעת מעל לרמה שלפני קוביד, גם אם שיעורי תפוסת המושבים נותרו נמוכים יותר. אזור אסיה-פסיפיק, למשל, ראה התאוששות בתנועת הנוסעים הכוללת של 171% באפריל 2023 משנה לשנה, הודות במיוחד לסין. עם זאת, למרות עלייה חזקה זו, הביקוש באזור נותר נמוך מאשר בשנת 2019 (-18% באפריל 2023 לעומת אפריל 2019).
במערב אירופה ובארצות הברית, גם איירבוס ובואינג ראו התאוששות בהזמנות המטוסים נטו. הם עמדו על 774 עבור בואינג ו-820 עבור איירבוס עבור 2022, ותערוכת האוויר של פריז ראתה הכרזות חדשות משמעותיות, כאשר אייר אינדיגו הזמינה 500 מטוסי A320 ואייר אינדיה הזמינה 250 מטוסי איירבוס ו-220 מטוסי בואינג. המומנטום הזה בתעשיית התעופה והחלל הניע בבירור את ההחלטה שלנו לשדרג את הערכת הסיכונים שלנו לגבי התחום במדינות מסוימות, כמו צרפת.
כמו כן, יש לציין כי לשחקנים העיקריים של תעשייה זו יש כעת אסטרטגיה שלוקחת בחשבון את החששות הסביבתיים. מצד אחד הוא מניע יצרנים לחדש על מנת לבנות מטוסים "נקיים" יותר, ומצד שני הוא מעודד חברות תעופה לחדש את ציי הרכב שלהן כדי שיצרכו פחות אנרגיה.
ירידה בהכנסות לתחבורה ימית
המצב שונה בתחבורה הימית, שבה הפעילות בירידה קלה לאחר שנתיים חריגות.
ירידה בתעריפי הובלה ימיים, עלויות אנרגיה גבוהות וסטגפלציה מכבידים על התוצאות הכספיות של המובילים הימיים. ההכנסות של Maersk ו-CMA CGM ירדו ב-26% וב-30% בהתאמה ברבעון הראשון של 2023 בהשוואה לשנה (למרות שהן נותרו הרבה מעל רמות הרבעון הראשון של 2019).
ירידות הכנסות אלו קשורות בעיקר להשפעת מחירים (ירידה בתעריפי ההובלה), כאשר ההיקפים ירדו הרבה פחות. מדד תפוקת המכולה ירד אפוא רק ב-3% משנה לשנה במהלך התקופה ינואר-אפריל 2023. ירידה זו בהיקפים מועברת בחלקה לתחבורה ברכבת ובכביש, המשמשות בעיקר להובלת סחורות מנמלים.
לבסוף, הובלת המטענים נהנית כיום מעלויות האנרגיה והדלק הנמוכות משנת 2022, מה שמאפשר לתחבורה ימית, רכבת וכביש לקזז חלקית את נפחי ההובלה הנמוכים יותר.