רנו הודיעה לאחרונה שהיא יוצרת שתי חברות בנות נפרדות לייצור כלי רכב חשמליים (EV) ועסקי רכבי בעירה מסורתיים, כך שתוכל לממן את ההשקעה הדרושה להגביר את פיתוח המכוניות החשמליות שלה.
היצרן מתמודד עם אותם אתגרים כמו הרוב המכריע של שחקני התעשייה (לא רק יצרני רכב אחרים אלא גם ספקי ציוד וסוחרי ציוד): הירידה האחרונה במכירות, תנודתיות בשוק, סיכויים כלכליים קודרים ותקנים סביבתיים מחמירים. על רקע זה, ניידות דלת פחמן (חשמלית, היברידית ומימן) היא תחום פיתוח מרכזי לעשורים הבאים.
הקרב על מנהיגות וחדשנות במתכות וטכנולוגיות משתולל, ובעלי העניין העולמיים פתחו בתחרות עזה. גישה למתכות ורשתות אספקה תהיה חיונית, כמובן, כמו גם יכולת השקעה וגישה למיומנויות מבוקשות.
ניידות דלת פחמן כעת מהווה אתגר עולמי גדול
חשמול כלי רכב הפך לתחרות עולמית. שחקנים בכל רחבי הלוח - כלכלות מתקדמות ומתעוררות, מדינות כרייה וכן הלאה - מתכוננים כדי לוודא שהם לא יחמיצו את הסירה שהיא ניידות דלת פחמן. סין כבר הטביעה את חותמה כשחקנית מפתח בייצור סוללות: היא מתהדרת ב-60% מיכולת זיקוק הליתיום בעולם, 77% מייצור תאי הסוללה העולמי ו-60% מייצור רכיבי הסוללה העולמית.
דה-קרבוניזציה נמצאת גם בראש סדר היום הפוליטי של מדינות ה-OECD. בנוסף לדאגות הסביבתיות, אתגרים כלכליים (יצירת מקומות עבודה ותיעוש מחדש) וריבונות תעשייתית הם גורמים חשובים. סבסוד רכישת רכב הוא אחד הכלים המופעלים באופן קבוע על ידי ממשלות כדי לתמוך בעסק ולהגביר את הצריכה. הרשויות הסיניות וארה"ב הציגו לאחרונה סובסידיות למשקי בית לרכישת רכבי EV. שתי המדינות הללו יכולות לסמוך על השווקים המקומיים העצומים שלהן כדי לפתח את התעשייה. בצרפת, הממשלה שוקלת "ליסינג סוציאלי" כדי לעזור למשקי הבית העניים ביותר לקנות רכבים חשמליים בנוסף לבונוסים להמרה. עם זאת, אנו עשויים לשאול כיצד הצעדים הללו יהיו ברי קיימא בהתחשב בתחזית הכלכלית הפסימית ברחבי העולם והאינפלציה העולה.
השחקנים הגדולים בתעשיית הרכב עובדים גם על שילוב אנכי של שרשראות ערך. מספר יצרני רכב וציוד הכריזו על מיזמים משותפים לסוללות ליתיום-יון ומימן. האתגר הוא לשלוט באספקה ובעלויות בכל שלב בתהליך התעשייתי (חומרי גלם, סוללות, מנועים וכלי רכב). הרחבת שוק זה אמורה לסייע להזדמנויות חדשות לצוץ עבור כל השחקנים בשרשרת הייצור. עם זאת, הלחץ המבני על יצרני הציוד וסוחרי הרכב עדיין קיים והמגמה הולכת וגוברת.
ייצור וצריכה עומדים בפני סיכונים משמעותיים
הסיכון העיקרי בטווח הקצר קשור לזמינות המשאבים הנדרשים לייצור כלי רכב וסוללות. זה מבוסס על חומרי גלם מאוד ספציפיים (ליתיום, נחושת, ניקל, מימן וכו'), בעוד שהמעבר המסיבי והמהיר לרכבים דלי פחמן מייצר לחץ חזק על הייצור והאספקה. מגמה זו צפויה להימשך בטווח הבינוני והארוך בהתחשב בדרישות לאגירת אנרגיה.
בטווח הקצר, קיים גם סיכון משמעותי שיצרנים וספקי ציוד באירופה תלויים במדינות ובשחקנים מסוימים. זה במיוחד המקרה באירופה, שבה האיסור בשנת 2035 על מכירת רכבי בעירה מסורתיים תלוי בפרויקטי תיעוש מחדש לא בשלים - כרייה ומפעלי ג'יגה - ומגביר את הפגיעות למשברים בשרשרת האספקה (מחסור לוגיסטי, חסימות ימיות וכו').
לבסוף, לתחזית הכלכלית העגומה תהיה השפעה שלילית מסוימת על המגזר. מכירות כלי רכב קשורות קשר הדוק מאוד לבריאות הכלכלה, ו-Coface צופה האטה בצמיחת התמ"ג העולמי ל-1.9% ב-2023 (2.8% ב-2022). אמון משקי הבית נמוך ולעלייה בעלות ההלוואות עשויה להיות השפעה על הביקוש. מחירם של רכבים בעלי פליטת פליטה נמוכה יישאר גבוה בטווח הבינוני בהקשר שבו עלות האנרגיה משפיעה על כל שרשרת הערך (עלויות ייצור, עלות הפעלת עוסקים וכדומה). המחסור ברשתות טעינה כיום דוחה גם את הקונים.
נותר לראות אם חלק מהמודל הכלכלי יוכל להסתמך על פתרונות ניידות חדשניים כמו השכרה לטווח ארוך, שיתוף רכבים למכוניות חשמליות או שירות מנוי.