סקר התשלומים באסיה, שנערך על ידי Coface ברבעון הראשון של 2025, מספק תובנות על התפתחות דפוסי התשלום ושיטות ניהול האשראי של כ-2,400 חברות ברחבי אזור אסיה-פסיפיק. המשיבים פועלים בתשעה שווקים (אוסטרליה, סין, הונג קונג, הודו, יפן, מלזיה, סינגפור, טאיוואן ותאילנד) וב-13 ענפי פעילות.
נתונים מרכזיים:
- תנאי התשלום הממוצעים עלו במעט ל-65 ימים ב-2024 לעומת 64 ימים ב-2023.
- עיכובי התשלום הממוצעים נותרו ללא שינוי – 65 ימים. עם זאת, שיעור החברות שחוו עיכובי תשלום ירד ל-49%.
- שיעור החברות שדיווחו על עיכובים קיצוניים בתשלומים (ULPDs¹) – עיכובים של מעל 180 יום המהווים יותר מ-2% מהמחזור השנתי – עלה לשיא חדש של 40%, לעומת 23% בלבד ב-2023.
- הענפים עם העלייה החדה ביותר: עץ, מזון חקלאי ותעשיית הרכב.
- 57% מהחברות צופות החמרה בהתנהגות התשלומים בחצי השנה הקרובה, תוך ציון ירידה בביקושים, תחרות גוברת ועלויות עולות כסיכונים המרכזיים.
- 33% מהחברות מצפות להחמרה בפעילות העסקית בשנת 2025.
האטה כלכלית באזור אסיה-פסיפיק ב-2024
האטה בצמיחה העולמית, עלויות עולות וסביבת ריבית גבוהה הובילו להאטה כלכלית באזור.
העלייה החדה בעיכובים הקיצוניים מאותתת על לחץ פיננסי גובר הצפוי לפקוד חברות רבות. במקביל לעלייה במכסים, עסקים נערכים לסביבת מסחר ומדיניות תנודתית יותר.
תחזית הצמיחה של התמ"ג באסיה עודכנה ל-3.8% בשנת 2025.
— ברנרד או, כלכלן ראשי לאזור אסיה-פסיפיק, Coface
תנאי אשראי נותרו הדוקים – וייתכן שיחמירו
תנאי האשראי בשנת 2024 היו הדוקים יותר לעומת התקופה שלפני 2023. תנאי התשלום עלו ל-65 ימים, אך עדיין מתחת לממוצע החמש-שנתי של 69 ימים בשנים 2018–2022.
ב-10 מתוך 13 הענפים שנסקרו חלה עלייה בתנאי התשלום. העלייה החדה ביותר נרשמה בענף הרכב, ולאחריו הטקסטיל והכימיקלים. התחרות הגוברת בשוק הרכב גרמה לספקים להיות גמישים יותר בתנאי אשראי, תוך שימוש בהם ככלי תחרותי.
לקראת העתיד, כשני שלישים מהחברות מצפות לתנאי תשלום קצרים יותר, כהיערכות לאי ודאות גוברת וחשיבות גוברת לשימור תזרים מזומנים.
דאגה גוברת: עיכובי תשלום קיצוניים בשיא של כל הזמנים
עיכוב התשלום הממוצע נותר יציב על 65 ימים – ללא שינוי לעומת 2023.
ענפי התחבורה והרכב דיווחו על עלייה בעיכובים (ב-2% וב-1% בהתאמה לעומת 2023).
עם זאת, שיעור החברות שדיווחו על עיכובים קיצוניים (ULPDs – עיכובים מעל 180 ימים ובהיקף של מעל 2% מההכנסות השנתיות) זינק ל-40%, לעומת 23% בלבד בשנה הקודמת – שיא חדש.
לפי ניסיונה של, 80% Coface מהעיכובים הקיצוניים הללו לא נפרעים לעולם.
המדינות שבהן נרשמו השיעורים הגבוהים ביותר: סין, הודו, תאילנד ומלזיה. כל 13 הענפים שנבדקו הציגו עלייה ב-ULPDs, ובולטים במיוחד:
עץ: עלייה של 37%
מזון חקלאי: עלייה של 20%
רכב: עלייה של 18%
מגמה זו צפויה להימשך: 57% מהחברות מעריכות כי ייתכן שיחולו עיכובים נוספים בתשלומים בחודשים הקרובים.
תחזית: שינויי מדיניות סחר ישפיעו על התחושות הכלכליות
אנו צופים שהתחזית הכלכלית ל-2025 תמשיך להיחלש. העלייה במכסים והמדיניות המשתנה בתחום הסחר מגבירים את אי הוודאות הכלכלית העולמית, ומשפיעים לרעה על הוצאות עסקים ואמון הצרכנים.
בנוסף, חברות מדווחות גם על תחרותיות מוגזמת, ירידה בביקושים ועליית עלויות שכר כסיכונים מרכזיים.
33% מהמשיבים צופים ירידה בפעילות העסקית בשנת 2025 (בהשוואה ל-2024) – יותר מכפול בהשוואה לשנה שעברה.
טאיוואן וסינגפור הן הפסימיות ביותר – יותר מ-4 מתוך 10 מהנשאלים בהן צופים הרעה בפעילות.
הצמיחה באסיה-פסיפיק נחלשה ב-2024 עם ירידת הביקושים. ההתאוששות המסחרית של 2023 פיצתה חלקית בלבד על הירידה שנרשמה ב-2022.
על רקע אי-יציבות גיאופוליטית גוברת ועלויות עולות, עסקים רבים צפויים לחזק את ניהול האשראי ולתעדף שליטה בעלויות.
— ברנרד או, כלכלן ראשי לאזור אסיה-פסיפיק, Coface
[1] עיכובים בתשלום העולים על 180 יום ועולים על 2% מההכנסה השנתית