חדשות פרסומים וארועים
2022. 02. 27.

ברומטר לרבעון ה-4 של 2021: ההתאוששות הגלובלית ממשיכה ב-2022 אבל צפויה דרך חתחתים בהמשך

ברומטר לרבעון ה-4 של 2021: ההתאוששות הגלובלית ממשיכה ב-2022 אבל צפויה דרך חתחתים בהמשך

שנתיים לאחר תחילת המגפה, הכלכלה העולמית ממשיכה להתאושש אך עדיין עומדת מול אתגרים משמעותיים. לאחר ההפוגה ברבעון השלישי של 2021, הדגיש האומיקרון עד כמה המגפה לא צפויה והחמיר את אחד הגורמים העיקריים המשפיעים על ההתאוששות: שיבושים בשרשרת האספקה. הסיכון העיקרי הנוסף הוא ההחמרה המתמשכת באינפלציה.

בסביבה הנוכחית המתאפיינת ברמת אי ודאות גבוהה, ערכה Coface מספר שינויים בהערכות הסיכונים שלה בעקבות גלי השדרוגים ברבעונים הקודמים. בסך הכול שודרגו ארבע הערכות סיכונים של מדינות, כאשר אחת מהן היא דנמרק, ואילו שתיים הורדו בדרגה. במונחים של סיכונים הקשורים למגזרים, שדרגה Coface שתים עשרה הערכות, במיוחד בתעשיות הניר והעץ שבהן המחירים עודם מצויים בעליה הדרגתית, ובצעה חמש הורדות בדרגה, בעיקר בתחום האנרגיה באירופה.

 

גל אחר גל: הכלכלה ממשיכה בהאטה אך במידה פחותה

המצב הבריאותי חייב שוב יישום של הגבלות במדינות רבות. עם זאת, למרות שחלק ממדינות אירופה ישמו סגר חלקי, האמצעים היו באופן כללי הרבה פחות דרסטיים מבעבר. לכן ההשפעות הכלכליות הישירות היו פחות משמעותיות, גם אם הנזק נותר בעינו במגזרים כמו תעופה, תיירות, מלונות ומסעדות.

 

שיבושים בשרשרת האספקה ימשיכו

לאחר שהשפיעו בתחילה על תעשיית הרכב, התפשטו הקשיים בשרשרת האספקה למרבית המגזרים, מייצור ועד בניה. בעוד שעדיין קשה לחזות מתי יגיע הזמן לחזור לנורמליות, נראה כי הקונצנזוס לגבי ההקלות ההדרגתיות החל מהמחצית הראשונה של 2022 הוא אופטימי מדי וכי שיבושים ומחסור בחומרים ימשיכו להתרחש ככל הנראה. הדבר הוביל את Coface להקטין את תחזיות הצמיחה שלה בכל הנוגע לתמ"ג של מספר מדינות אירופיות כמו גם של ארה"ב וסין.

יתרה מכך, על אף שההתאוששות נמשכת, מספרן של פשיטות הרגל, שעדיין נמוך מאד כרגע במרבית המדינות לרבות ארצות הברית, צרפת וגרמניה, אמור לעלות בהדרגה ב-2022 כפי שקורה כבר עכשיו בבריטניה.

 

אינפלציה, מקור עיקרי לדאגה בכל הכלכלות ב-2022

גורם הסיכון הנוסף, אינפלציה, הופך לחשוב יותר ויותר, במיוחד עם המשך ההתאוששות במחירי הסחורות הנדחפת על ידי אינרציה קצרת טווח בהיצע ומתחים גיאופוליטיים. אינפלציה זו מונעת כעת על ידי מחיריהם של מוצרים בכלכלות רבות, מכיוון שחברות מעבירות את העלייה בעלויות הייצור אל הצרכנים.

מחירי הסחורות הגבוהים מניבים תועלת למנצחים הגדולים הרגילים. אזור המפרץ צפוי לדווח על ביצועי צמיחה חזקים ב-2022. נורבגיה רשמה את המאזן המסחרי הגבוה ביותר שחוותה אי פעם בזכות עליה הדרגתית בייצוא הנפט והגז. בנוסף, מדינות אפריקאיות רבות, אפילו כאלה הסובלות ממלחמות או מתהפוכות פוליטיות, עדיין נהנות ממחירים גבוהים בתחומי האנרגיה, המינרלים, העץ והמוצרים החקלאיים.

בארצות הברית, אינפלציה ובעיות בצד ההיצע עמעמו את מומנטום ההתאוששות. בעוד שהצמיחה בתמ"ג צפויה להישאר יציבה ב-2022 (+3.7%), גורמים אלה ימשיכו להכביד על הפעילות. ברבעון הרביעי של 2021 הגיע שיעור האינפלציה השנתי ל-7.0%, השיעור הגבוה ביותר מזה 40 שנה. בתגובה לנחשול מחירים זה, נעשה הפדרל ריזרב של ארה"ב אגרסיבי יותר ורמז על עליה קרובה בריבית, דבר שיביא להידוק מונטרי בכמה שווקים מתעוררים.

באירופה, שיבושים בשרשרות האספקה בשילוב עם ביקוש חזק הובילו לעליה במחירי היצרנים ומחירי האנרגיה. גרמניה חוותה את האינפלציה הגבוהה ביותר מזה יותר מ-30 שנה. המצב מעט בלתי אחיד בשאר יבשת אירופה: האינפלציה עודנה מתונה יחסית בצרפת, בעוד שהמחירים הרקיעו שחקים בספרד. בבריטניה האינפלציה עלתה ל-5.4% והובילה את הבנק של אנגליה להפוך לבנק המרכזי החשוב הראשון שהעלה את הריבית בדצמבר 2021, לפני שעשה זאת פעם נוספת בתחילת פברואר.

התרחיש העיקרי שלנו ממשיך לכלול אינפלציה המתקרבת לשיא, שתתפוגג כאשר תתרחש הקלה במחירי האנרגיה ובצווארי הבקבוק בשרשרות האספקה במחצית השנייה של השנה.

 

האינפלציה תחמיר ככל הנראה את הלחצים החברתיים

העלייה החדה בסיכוני האינפלציה מחריפה את הלחצים החברתיים במדינות מתעוררות ומתפתחות, דבר שמתחזק עקב הגברת אי השוויון בהקשר למגפה. באפריקה, מחירי אנרגיה ומזון גבוהים המכבידים מאד על משקי הבית מגבילים את הצריכה במידה המגבירה את אי הביטחון התזונתי ואת העוני. התמיכה הכספית שמראש הייתה מוגבלת ביבשת עקב רמות החוב הציבורי – בוטלה, והאבטלה גבוהה במרבית המדינות. דרום אפריקה, אלג'יריה, אנגולה, מוזמביק, ניגריה, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, זימבבואה, אתיופיה, גינאה וטוניסיה הן דוגמאות למדינות החוות לחצים חברתיים גוברים כתוצאה מהמשבר.

 

סין הולכת נגד הזרם

ההאטה של סין העמיקה ברבעון הרביעי של 2021 עם שיעור צמיחה שנתי של 4.0%, הקצב הנמוך ביותר מאז שיא המגפה ב-2020. התאוששות כלכלתה של סין נפגעה מההאטה בשוק הנדל"ן, מהמשך אסטרטגיית "אפס COVID" שבלמה את הוצאות משקי הבית, מצמיחה חלשה בהשקעות וממחסורים באנרגיה. ב-2021 גדל התמ"ג הסיני ב-8.1%.

לאחר שנפגעו קשות על ידי וריאנט הדלתא ברבעון השלישי של 2021, התאוששו הכלכלות של אסיה-פסיפיק בסוף השנה. כלכלות הפסיפיק התאוששו בסוף השנה בהתאם להקלות בהגבלות. מרבית הכלכלות באזור חזרו לרמות התמ"ג מלפני המשבר עד סוף 2021, עם חריגות ראויות לציון: יפן ותאילנד. עם זאת, המשך ההתאוששות יכול להוסיף ללחצים האינפלציוניים, במיוחד אם שוקי העבודה יתהדקו.

הורד הודעה זו : ברומטר לרבעון ה-4 של 2021: ההתאוששות הגלו... (370.61 kB)

ליצירת קשר


מר מיכאל נחמנוביץ'

טלפון – 03-7623800
Michael.Nachmanovich@coface.com
מגדל הכשרת הישוב, ז'בוטינסקי 9, פינת מצדה 3
בני ברק, ישראל

למעלה
  • English
  • Hebrew